Friday, August 28, 2009

Tarım Bakanı, zeytincilere neden kızdı

Noyan Doğan
Referans
26 Ağustos 2009,Çarş.


Mehdi Eker, zeytine destek verilmediğini söyleyen üreticiye ve sürekli Yunanistan örneğinin verilmesine tepki göstererek, 'Dekar başına 90 lira hibe verdik. Zeytinde politikamız da var, desteğimiz de' diyor.

Geçen yazımda da belirtmiştim... Ulusal Süt Konseyi'nin toplantısında Tarım ve Köyişleri Bakanı Mehdi Eker ile uzun sohbet etmiş ve sohbet sırasında da özellikle Eker'in, zeytin üreticileriyle ilgili yaptığı ilginç açıklamalara gelecek yazımda değineceğimi belirtmiştim.
Önce, kısaca bir çerçeveyi çizerek başlayalım. Gerek zeytin, gerekse zeytinyağı üreticilerinin savunduğu tez şu: Komşumuz Yunanistan'da kilo başına 1.32 euro destek verilirken, Türkiye'deki destek miktarı sadece ve sadece 18.9 kuruş. Aynı şekilde Yunanistan'da sofralık zeytinde kilo başına verilen destek 20 sent iken, Türkiye'de destek verilmiyor. Hal böyle olunca da üreticilerin yurtdışı rakipleriyle rekabet etmek şansı hiç olmuyor.
Lafı fazla uzatmaya gerek yok. Üreticiler; hükümetin, daha doğrusu Tarım Bakanlığı'nın, zeytinle hiç ilgilenmediğini, destek vermediğini ortaya koyuyor. Bir adım daha ileri gidip, hükümetin zeytinde bir politikası olmadığını da savunuyor.
Evet, ortadaki durum aynen böyle. Ulusal Süt Konseyi'nin toplantısında işte bu konu da gündeme geldi. Ve Mehdi Eker'in, bu söylemler karşısındaki tavrı çok net oldu: "Yok böyle bir şey. Yalan söylüyorlar."

Dekar başına 90 lira hibe
Ardından da zeytinde yaptıkları ve izledikleri politikayı anlatıyor. Bugüne kadar toplam 50 milyon zeytin fidanı dikildiğini belirterek, "2006 yılında destekleri ben başlattım. İlk yıl yağlık ve sofralık zeytin eşit desteklendi. Sonra sofralık zeytin fidanı daha ucuz olduğu için üretici yüksek destek almak için sofralık zeytine yöneldi" diyor.
Bu durum karşısında da bakanlık, yağlık zeytinin desteğini yüksek tutmuş, sofralığınkini de düşürmüş.
Mehdi Eker, eskiden 99-100 milyon olan zeytin ağacı sayısının bugün 150 milyona çıktığının ve hepsinin de sertifikalı olduğunun altını çizerek söylüyor. Eker, sözlerini şöyle sürdürüyor:
"Zeytinde politika yok diyorlar... Destek verilmiyor diyorlar. Ben neler yaptığımızı anlatayım. Üreticiye, 'zeytin bahçesi kur' dedik. 'Sertifikalı fidan kullanacaksın' dedik. Ve bu bahçelerin de 2 ila 10 dekardan aşağı olmayacağını belirttik. 2 dekara, dekar başına 90 lira hibe desteği veriyorum. 10 dekara da 900 lira veriyorum. Yağ için de 18.9 kuruş veriyorum. Hani politikamız yoktu. Hani destek vermiyorduk."

Yunanistan ile bir miyiz
Mehdi Eker, Yunanistan konusuna da değiniyor ve lafı fazla uzatmadan, "Yunanistan ile mukayese edip duruyorlar. Yunanistan ile ben bir miyim? Ben 10 bin dolara daha yeni çıkıyorum. Bu mukayese çok yanlış ve doğru da değil" diyor.
Konuşmanın sonunda Mehdi Eker, ilginç bir tespitte de bulunuyor. Aynen kendi sözleri ile aktarıyorum:
"Çiftçiye nasıl olduğunu sorun... Sürekli, ‘Kötüyüm, geçen sene daha iyiydik' der. Yani, sorduğunuzda her sene, bir önceki seneden daha kötüdür. Böyle söyler. O zaman şimdiye kadar çiftçinin yok olması lazımdı. Öyle değil mi? Ama gördüğünüz gibi."
Mehdi Eker'in zeytin üreticilerine yönelik söylemleri böyle. Durum ortada. Belki üretici bu durumdan da memnun değil ama Tarım Bakanı'nın da altını çizdiği gibi. Şartlar bu.

No comments: