Friday, June 23, 2006

Türkü : "Zeytinyağlı Yiyemem Aman"


Akşam Gazetesi / 30 Nisan 2005

Balıkesir'in Körfez Belediyeler Birliği (KBB) Olağan Aylık Meclis Toplantısı, geçen çarşamba günü Burhaniye'de yapıldı. Toplantının ardından başkanlar Akçay Beldesi'ndeki La Route Tatil Köyü'nde akşam yemeği yedi. Yemekte, yerel sanatçılardan oluşan Dost Sevdalılar adlı grup türküler söyledi. Sıra 'Zeytinyağlı Yiyemem' adlı türküye gelince ortam gerildi.

Fistan giyeriz

İlk tepkiyi KBB ve Burhaniye Belediye Başkanı Fikret Akova gösterdi. Türküyü okuyan Ersan Erdoğan'ın elinden mikrofonu alan Akova, 'Biz zeytinyağını yiyemeden duramayız, gerekirse fistan da giyeriz' diye çıkıştı. Akova'ya yemeğe katılan Kadıköy, Akçay, Büyükdere, Küçükköy, Karaağaç belediye başkanları ile diğer davetliler de destek verdi. Tepki üzerine grup, türküyü kesti.

Seçim yanlış

Başkan Akova, türkünün zeytinyağını küçümsediğini savundu. Türkünün zeytinyağı karşıtı olduğunu savunan Akova, şöyle dedi:'Kendimizi baltalıyoruz. Türkü seçimi son derece yanlıştı. Böyle bir yemekte zeytinyağını övücü türkünüz varsa söylersiniz yoksa başka şeyler seslendirirsiniz. Zeytinyağı yenmezse üreticimiz neyle geçinecek? Bu türkü yasaklanmalı.'Dost Sevdalılar'ın solisti Ersan Erdoğan, artık daha dikkatli olacaklarını söyledi. Erdoğan, 'Gece çok güzel başladı. İlerleyen saatlerde başkanların neşesi zirveye ulaştı. Biz de hareketli parçalar çalalım istedik. Zeytinyağlı Yiyemem türküsüne başlayınca başkanlardan itiraz geldi. Hatalı olduğumuz anladık. Kendilerine hak veriyoruz' diye konuştu.

Mönüde yoktu

Akşam yemeğinde, zeytinyağlı yemeğe rastlanmadı. Başkanlar Balkan çorbası içti, karışık soğuk meze, tavuk, ciğer, patates ve pilav yedi. Zeytinyağlı olarak sadece çoban salatası vardı.

Bekir TERZİOĞLU

İŞTE O TÜRKÜ

Başkanların tepkisine neden olan türkü, Bursa yöresine ait. Muzaffer Sarısözen'in derlediği türkünün kaynağı İhsan Kaplayan. TRT'nin repertuvarında da yer alan türkünün sözleri şöyle:

Zeytinyağlı yiyemem aman,
Basma da fistan giyemem aman.
Senin gibi cahile,
Ben efendim diyemem aman.
* * *
Kaldım Domaniç dağlarında,
Sevgili yarim nerelerde.
* * *
Kara üzüm asması,
Yeşil olur yazması.
Ben yarimdan ayrılmam,
Kara yazı yazması.
* * *
Kaldım Domaniç dağlarında,
Sevgili yarim nerelerde.
* * *
Asmadan üzüm aldım,
Sapını uzun aldım.
Verin benim yarimi,
Annemden izin aldım.
* * *
Kaldım Domaniç dağlarında,
Sevgili yarim nerelerde.

No comments: