Monday, January 18, 2010

Özilhan zeytinyağında Türkiye’yi uçuracak

Meral Tamer
Milliyet
13 Ocak Çarşamba,2010


Komili Sızma, çok uzun yıllardır mutfağımda kullandığım tek zeytinyağıdır. Yemek yapmaya ve yemeğe meraklı biri olarak, yakın zamana kadar başka hiçbir zeytinyağında Komili Sızma’daki lezzeti bulamamıştım.
Adatepe dediler, denedim olmadı, gurme mağazalarında satılan en butik zeytinyağlarının en pahalılarını denedim, olmadı. İtalya’ya her gittiğimde “En iyisi” dedikleri zeytinyağlarını getirdim yine olmadı.
2 ay kadar önce Keskinoğlu Grubu’nun Ravika’sıyla tanıştım (6 aralık tarihli yazıma bakınız). Ve ilk kez bir Türk firmasının, İtalyan zeytinyağları gibi limonlusundan kekiklisine, trüflüsünden sirkelisine, erken hasadından 0.3 asitlisine, zeytinyağı üretimine özgün lezzetlerle, iddialı giriş yaptığını gördüm.
Önceki akşam Komili’nin toplantısına giderken, Türkiye’nin zeytinyağında bir dünya oyuncusu olmak için kolları sıvadığının farkında değildim. Feriye Lokantası’nda Vedat Başaran’ın birbirinden lezzetli Akdeniz yemeklerinin eşliğinde (tabii ki Komili ile pişirilmiş) Anadolu Endüstri Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan’a peşpeşe sorular sorarken birden farkettim ki Türk zeytinyağı kanatlanıp uçmaya hazırlanıyor.

Ana Gıda, en büyük oyuncu
Ana Gıda, A-Bank’a borçlarından dolayı 7-8 yıl önce Kırlangıç ve Sezai Ömer Madra markalarına bir bakıma mecburen ve tesadüfen sahip olmuştu. Pazarda % 28’le en büyük paya sahip olan, Türkiye’nin en eski ve köklü markası Komili’nin 1 yıl önce gruba katılmasının anlamı ise bambaşka.
Anadolu Grubu, zeytinyağında perakende pazarında % 35’lik pazar payıyla, şu anda açık ara en büyük oyuncu; ardından AKP hükümetinin gadrine uğradığı halde pazar payı hâlâ % 15’te durabilen Tariş, % 11’le Kristal, % 7 ile Ravika geliyor.

Her Çinli 1 damla yese...
Özilhan’ın da altını çizdiği gibi, “Pazarın lideri olmak, belli sorumlulukları da beraberinde getiriyor.” Mesela Türkiye’nin zeytinyağı ülkesi olduğu imajını dünyada yerleştirmek gibi. Mesela markalı ihracatın önünü açmak gibi...
Zeytinyağı tüketimi dünyada giderek artıyor. Özilhan’ın hedefi, Efes ve Coca Cola’nın dağıtım ağlarına sahip olduğu ve başarıyla yerleştiği Rusya, Orta Asya ve Kafkasya gibi pazarlara Komili’yi de götürmek. Ama Komili için hedef bunlarla sınırlı değil. Mesela Japonya, Ana Gıda’nın menzilindeki bir hedef. Ve özellikle de Çin! Özilhan, “Her Çinli bir damla zeytinyağı tüketse 1.5 milyar damla eder” diyor gülerek. Ravika’nın hedefinin de dış pazarı zorlamak olduğunu biliyorum.
Tarım Bakanlığı da, zeytin ağacı ekilmesine teşvik veriyor. Bunun sonucu olarak zeytin ağacı sayısı son 6 yılda 80 milyondan 152 milyona çıktı. Üretim bu yıl 150 bin tona yükseliyor.
Göreceksiniz Anadolu Grubu, hem Komili markasını hem de Türk zeytinyağlarını birkaç yıl içinde dünyada aranan markalar haline getirecek.

No comments: