Thursday, February 22, 2007

Rast Gıda, "dağlar kızı zeytin" ile iç pazara giriyor

21/02/2007 DÜNYA GAZETESİ
İZMİR -
Bugüne kadar uluslararası alıcılara dökme zeytinyağı tedarik eden İtalyan sermayeli Rast Gıda, "dağlar kızı zeytin" anlamına gelen"Montolivia" markasıyla iç pazara giriyor.
İtalyan Carapelli Spa firmasının yüzde 75 ortağı olduğu Rast GıdaYönetim Kurulu Başkanı Metin Ölken, "Yıllardır ihracatçı firma olarak bilindik. İşimizin tamamına yakını ihracattı. Dünyada zeytinyağı üreten ülkelerde kuvvetli iç piyasa, yüksek üretim ve bunu dengeleyecek ihracat olması gerekiyor. Bugüne kadar üretim de tüketimde yetersizdi. Bundan dolayı ihracat çıkış kapısı oldu. Türkiye'de zeytin ağacı varlığındaki ve zeytinyağı tüketimindeki son yıllardaki artış, bizi iç pazara yönlendirdi" dedi.
Ambalaj ve pazarlamaya yönelik yatırım yapacaklarını, Montolivia markasıyla ihracat da düşündüklerini belirten Ölken, ilk 3 yılda toplam iş hacimlerinin yüzde 10'unu iç piyasada elde etmeyi hedeflediklerini kaydetti. Mont kelimesinin dağ, Olivia'nın ise hem zeytini çağrıştırdığını hem de bir kadın ismi olduğunu dile getiren Ölken, "Dağlar kızı Reyhan şarkısındaki gibi bu markayı 'dağlar kızı zeytin' diye de okuyabiliriz" dedi.

"Gücümüzü içerde de kullanacağız"
Kendi markalarıyla ambalajlı ürün satmaya 4-5 yıl önce heves ettiklerini dile getiren Ölken, "Rast" ve "Montolivia" adlı iki markalarını tescil ettirdiklerini, İstanbul'da zeytinyağı dükkanıyla bu işi test ettiklerini söyledi. Ancak mesafe alamadıklarını kaydeden Ölken, şunları söyledi:

"Şu an sadece İstanbul'daki otel, lokanta ve restoranlara ürün veriyoruz. İhracata yönelik iyi bir organizasyonumuz var. Yıllık ihraç ettiğimiz zeytinyağı Türkiye'de markalı olarak marketlerde satılan ürüne yakın miktarda. Kalitemize, tedarik gücümüze güveniyoruz. Bu gücü iç pazarda da kullanacağız. Geçen hafta Antalya Gıda Fuarı'na katıldık. Ürünümüz beğenildi. Kısa sürede raflarda da yerimizi alacağız."

"Hedef; pazarın en iyisi olmak"

Pazarın en iyisi olmayı hedeflediklerini dile getiren Ölken, butik yerine büyük hacimli üretim yapacaklarını dile getirdi. Ölken,"Ayvalık sızmasının yanına Güney Ege sızma zeytinyağını da koyacağız. İstanbul'da mevcut organizasyonumuzu genişleteceğiz. Konya, Kayseri gibi hem gelir düzeyi yüksek hem de zeytinyağı tüketim alışkanlığı olan bölgeleri hedefliyoruz. Türkiye'de bir kilograma bile varmayan kişi başı tüketimi 2 katına çıkarmaya çalışacağız. Genişleyen bu pazarda bizim gibi ciddi ve güçlü firmalar belli payı alacaktır," diye konuştu.

"Dünyada zeytinyağı karteli yok"

Zeytinyağı sektöründe markaların büyük önem kazandığını, İspanyol SOS Grupo'nun Rast Gıda'nın büyük ortağı olan Carapelli Spa'nın İtalya'daki markasını satın aldığını kaydeden Rast Gıda Sanayi veTicaret AŞ'nin Yönetim Kurulu Başkanı Metin Ölken, dünyada bir zeytinyağı karteli oluştuğu yönündeki iddiaların ise doğru olmadığını söyledi. SOS Grubu'nun iki güçlü İtalyan markasını satın alarak İtalyanlar'ın pazarlamadaki gücünü paylaşmayı hedeflediğini anlatan Ölken, şöyle konuştu:

"Biz de dolaylı olarak SOS'un terarikçilerinden biri olduk. Bu grup dünyanın bir numarası. Yılda 350 bin ton zeytinyağı işliyor. Ama dünyada tüketim 2 milyon tonun üzerinde. Yüzde 17-18 pazar payı ile güçlü bir oyuncu olursunuz ama kartel olamazsınız. Zaman zaman bu güçle piyasa yapıcısı olunabilir. Bütün dünyayı manipüle edebiliyorlarsa elini sıkacaksın. Rast Gıda da Türk zeytinyağının yüzde 15-20'sini işliyor. En fazla ürün işlediğimiz zaman payımız yüzde 25 olmuştur. Ben bu şekilde piyasayı, fiyatları nasıl etkilerim? İç piyasada lider markanın sattığı ambalajlı zeytinyağı miktarı 7 bin ton. Bu kadar sığ piyasanın içinde her söylenen kelime dalga yaratıyor. Bu spekülasyonları ancak üretim artışı bitirir. İstikrarlı üretim sayesinde Türk zeytinyağı yurtdışındaki raflarda da yerini alır. Hem ihracatta hem iç pazarda hareket kabiliyetimiz yükselir."

No comments: