Haber Ayna
05 Şubat 2010,Cuma
Fiyatların yılbaşından önce 4.5 liradan 6 liraya yükselmesi, ihracat yapan Türk markalarını etkiledi.
Naturel sızma zeytinyağı hammadde fiyatının yılbaşından önce 4.5 liradan 6 liraya yükselmesi, ihracat yapan Türk markalarını etkiledi. Hasat zamanında köylülerin ürünleri spekülatörlerin toplayarak saklamasının fiyatları yükselttiğini ileri süren Ravika Pazarlama Müdürü Savaş Özaltun, "Zararına aldığımız siparişleri teslim edeceğiz ama sonra ihracatı bu rakamlarla durdurmak zorundayız" dedi.
Dünyada Türk zeytinyağına güvenin, istikrarsız fiyat politikasıyla günden güne kaybolduğunu iddia eden Savaş Özaltun, ithalatın yasak olmasının rekabeti baltaladığını söyledi. Spekülatörlerin, köylünün elinden aldığı ürünü istediği fiyata satmaya kalkınca yağ fiyatının ortalama olarak yükseldiğini belirten Özaltun, "Firmalar zeytinyağını ihraç edemez duruma geliyor. Taahhütlerimiz var. Zararına aldığımız siparişleri teslim edeceğiz ama sonra ihracatı bu rakamlarla durdurmak zorundayız" dedi. Savaş Özaltun, bu seneki hasatın beklenen kalitede olmadığını, düşük asitli kaliteli yağın az miktarda olmasının spekülatörlerin ekmeğine yağ sürdüğünü bildirdi.
Uluslararası ekonomik konjonktürde Euro'nun değer kaybetmesi, buna karşın yağ fiyatlarının yükselmesinin zeytinyağı fiyatlarına iki kat etki ettiğini belirten Savaş Özaltun, şunları söyledi:
"Bir ay önce 1 euro, 2 lira 20 kuruşken, yağın litre fiyatı 4.5 liraydı. 1 litre yağ ise 2 euro civarındaydı. Yağın litresi 6 liraya doğru yükselirken, euro ise 2 lira 7 kuruşa indi. Bu da neredeyse yağın litresinin 1 ay içinde 2 eurodan 3 euro seviyelerine taşınmasına sebep oldu. Ancak İspanya'da ürünün raf fiyatı bu seviyelerin altında. Bu gelişmelerin hepsi Türkiye'nin zararına. Hızla pazar kaybediyoruz. Potansiyel müşterilerin hepsi İspanya'ya yönelmeye başlıyor."
Özaltun, Türkiye'deki fiyat istikrarsızlığı ve yüksek maliyetlerin dış pazarda hızla kan kaybetmesine neden olduğunu söyledi. Savaş Özaltun, fiyat tutturabilme kaygısının zeytinyağında simyacılığı ortaya çıkarabileceğiğini kaydederek, "Marka kaygısı olmayan irili ufaklı birçok üretici, maliyetleri aşağıya çekebilmek adına farklı ve istenmeyen hatta yasal olmayan yollara başvurarak ortaya adı zeytinyağı olan ancak gerçekte ne olduğu belli olmayan ürünleri piyasaya sürecek, bunu kendi markalarında yapmasalar da ikinci, üçüncü markalarında yapacaklar" dedi. Özaltun, pazarın bu şekilde seyretmeye devam etmesi durumunda haziran ayında iç pazarda kaliteli bir sızma zeytinyağının litresinin markette 15 liraya yaklaşabileceğini söyledi. Savaş Özaltun, Türkiye'nin artan talep ile beraber yurt dışındaki müşterilere verdiği sözleri tutmak için zararına da olsa ticarete devam etmek zorunda olduğunu belirterek, şunları söyledi:
"Alternatif yaratılmaması, dışarıdan Türkiye'ye zeytinyağı ithal edilememesi ve bu durum dolayısıyla rekabete kapalı, spekülasyona açık hassas bir yapıya sahip olmamıza sebep oluyor. Bu noktada en azından ihraç kayıtlı olarak sızma zeytinyağı ithalatına izin verilmesi, spekülatif seyreden pazar yapısının da doğru bir yapıya oturabilmesi için bir fırsat olabilir. Dünyanın en pahalı zeytinyağını Türkiye satıyor. İç piyasada da zeytinyağı tüketimi de çok azalacak."
Türkiye'de zeytinyağı tüketimimin kişi başı 1 ile 1.5 litre olduğuna dikkat çeken Ravika Pazarlama Müdürü Savaş Özaltun, "Yunanistan'da kişi başı tüketim 25, Suriye'de ise 8 litredir. Akdeniz havzasında zeytinyağı üreten ülkeler arasında en az yağ tüketen ülke biziz. Zeytinyağı tüketimi, Türkiye'de bu yıl sızmada fiyatların yüksek kalacağını, bu yüzden de daha ucuz olan riviera yağının tercih edilebileceğini işaret etmektedir. Bu zihniyetle gidilirse Türk zeytinyağı için yapılan tüm yatırımlar boşa gidecek" diye konuştu.
Özaltun, Türkiye'de son 10 yılda 40 milyon ağaç dikildiğini belirterek, tüm sıkıntıların aşılabilmesi için mutlak surette pazara yatırım yapılması gerektiğini söyledi.
No comments:
Post a Comment