Tuesday, October 07, 2008

Marmarabirlik`e bravo

Marmarabirlik, tek çıkış yolu olarak gördüğü ambalajlı ve markalı üretim sayesinde, 2007-2008 sezonunun ilk 10 ayında 14,5 milyon dolar ihracat rakamını yakaladı.

07 Ekim 2008,Salı
Olay



`Gemlik tipi` zeytinin yetiştirildiği Güney Marmara`da ürünün sadece yüzde 30-35`ini alabildiği için üreticilerin eleştirilerine hedef olan Marmara Zeytin Tarım Satış Kooperatifleri Birliği (Marmarabirlik), tek çıkış yolu olarak gördüğü ambalajlı ve markalı üretim sayesinde, 2007-2008 sezonunun ilk 10 ayında 14,5 milyon dolar ihracat rakamını yakaladı.

Marmarabirlik Yönetim Kurulu Başkanı Refi Taviloğlu, `Gemlik tipi` zeytinin üretildiği bölgede 2007-2008 sezonunda 100 bin ton civarında rekolte gerçekleştiğini anımsatarak, birlik olarak bunun 30 bin 767 tonunu aldıklarını ve karşılığında 73 milyon 741 bin YTL ödediklerini kaydetti. Taviloğlu, bu yıl da yine 100 bin ton civarında rekolte beklediklerini ifade ederken, eleştirilerin de şimdiden başladığına dikkati çekti.

MUCİZE YARATMAMIZI BEKLİYORLAR:
`Gemlik tipi` zeytinin yetiştirildiği Güney Marmara`da, işleme, depolama ve pazarlama kapasitesi nedeniyle ürünün yüzde 30-35`ini alabildiklerini belirten Taviloğlu, şöyle konuştu: `Taze zeytinde tüccar piyasadan çekildi. O nedenle üretici elindeki bütün zeytini birliğe getirmeye başladı. Bunu alamayınca `Efendim, satamıyorsunuz` eleştirisi geliyor. Bu da yetmiyor, ayrıca üreticinin fiyatta tavizsiz bir yaklaşımı var. Üretici, fındıkta, karpuzda, şeftalide bir önceki yılın altındaki fiyata `Evet` diyor ama zeytinde bir kuruş altına düşünce kıyamet kopuyor. Biz de piyasa koşullarında hareket ediyoruz, rekabet etmemiz lazım. Bizden mucize yaratmamızı, bütün ürünü alıp satmamızı istiyorlar. Bu olacak iş değil.`

`MARKALI ÜRETİM YAPIYORUZ`
Refi Taviloğlu, dökme zeytin satışı dönemini tamamen kapatan ve 140 çeşit ambalaj ile ürünlerini pazarlayan birliğin, artık hemen tüm mağaza zincirlerinin raflarında yerini aldığını belirterek, `Marmarabirlik` ve `Marbir` markalarıyla yurt içi ve yurt dışı pazarlarda, `Unimar` markasıyla ise sadece yurt içinde ürün sattıklarını bildirdi. Taviloğlu, Almanya, Danimarka, İsviçre, İsveç, Norveç ve KKTC`deki sözleşmeli alıcı firmalar aracılığıyla Avrupa ülkeleri başta olmak üzere Amerika, Kanada ve Avusturalya`daki `etnik pazar`lara zeytin sattıklarını kaydederek, birliğin siyah zeytin ihracatının ortalama yüzde 20`sini tek başına gerçekleştirdiğine dikkati çekti.

`YÜKSEK FİYATA RAĞMEN`
Marmarabirlik`in 2006-2007 sezonunda 4 bin 254 ton ihracat ile 13,5 milyon dolar döviz girdisi elde edildiğini anımsatan Genel Müdür Taviloğlu, 2007-2008 iş yılının ilk 10 aylık döneminde ise geçen iş yılının ihracat bedeli aşılmış olup, 14,5 milyon dolar karşılığı 3 bin 174 ton zeytin ihracatı yapmıştır` dedi. Taviloğlu, ihracata giden ürünlerin yüzde 90`ının küçük ambalajlarda olduğuna işaret eden Taviloğlu, şunları kaydetti: `2006-2007 iş yılında Türkiye siyah zeytin ihracat fiyatının ortalama 1,29 dolar/kg iken, Marmarabirlik ortalama ihracat fiyatının ise 3,19 dolar/kg`dir. 2007-2008 iş yılında ise Marmarabirlik ortalama ihracat fiyatı 3,86 dolar/kg`a çıkmıştır. Bu yüksek ortalama fiyata rağmen 14,5 milyon dolar gibi yüksek bir ihracat rakamına ulaşılmıştır. İhraç fiyatlarımız euro bazında 2003 yılından bu yana ortalama yüzde 147 artmıştır. Bu da bölge zeytinine ne denli katma değer yarattığımızın delilidir.`

`ZEYTİN İRİ TANELİ`
Refi Taviloğlu, ilkbahar yağmurlarının gecikmesi ve yaz aylarının bir bölümünün yağışlı geçmesinin zeytinde iri tane gelişmesine yol açtığını belirterek, son yağışların da etkisiyle kaliteli bir rekolte döneminin yaşanacağını sözlerine ekledi. Bu arada, zeytin alımlarının kasım ayının ilk haftası itibariyle başlayacağının tahmin edildiği bildirildi. Gemlik, Mudanya, Erdek, Orhangazi, İznik, Edincik, Mürefte ve Marmara Adası`nda kooperatifleri bulunan Marmarabirlik, Bursa`daki entegre tesislerinde `salamura`, `yağlı salamura`, `yağlı sele`, `zeytin yağı` ve `zeytin ezmesi` üretiyor.

No comments: