Saturday, October 04, 2008

Tanıtım ve Tartışma‏

Hasan Köşklü
04 Ekim 2008,Cumartesi


Bir süredir bir tanıtım kavgası sürüyor sektörde.

Satırbaşlarıyla hatırlayalım...

ZZTK, dış ve iç tanıtım görevi olduğunu gündeme getirdi.
UZZK, iç tanıtıma ilişkin görevin yönetmelikte olup olmadığını sorguladı.
ZZTK, geç de olsa web adresinde konuya açıklık getirdi.
Sonrasında da gündeme 5 milyon dolarlık tanıtım kavgası geldi.
Yapılan tartışmalar tam bir kara mizah örneği devam ediyor.

Öncelikle zeytinyağı tanıtımı yapılacaksa, kamu yararınadır, memnun olmak gerekir.

ZZTK, ihracat yapan üyelerinden kestiği %0.5 aidat ve DTM'in kendilerine sağladığı(büyük bir ihtimal ile önceki dönemlerden kesilen aidatlardan)kaynak oluşturmuş.
Kaynağı öncelikle dış(ihracat yaptıkları için) ve (dış ticarette gereksinim duymayacakları) iç tanıtım için kullanılacaklarını da açıklıyorlar.

UZZK'nın böyle bir kaynağı yok.

Sektörün Üst Çatı Kuruluşu ve birleşilmesi gereken yer olduğu (ben de aynı fikirdeyim) iddiasında bulunan UZZK ne yazık ki böyle bir kaynağı bu güne kadar oluşturamamış.
Çok geniş bir kesimi bünyesinde barındırdığını açıklayan UZZK Başkanı M.Tan, üyelerinden aidat veya bağış yoluyla kaynak oluşturma yoluna (bildiğimiz kadarıyla)gitmemiş.

Neler yapılabilir?...

İç ticarete konu olan ürün üzerinden bir kaynak oluşturulabilir.
Bunun için ambalajlı üretim yapanların satış faturaları üzerinden bir miktar değerlendirilebileceği gibi zorunlu olarak yapılan borsa tescilleri üzerinden de bir rakam üzerinde de anlaşılabilir.
Borsa ve odaların zeytinyağı satışları üzerinden sağladıkları gelirlerinin bir bölümü tanıtım amacıyla sektöre geri kazandırılabilir.
Her iki kesimin temsilcileri zaten UZZK yönetimi içindeler ve isterlerse kolaylıkla bu sistemi oluşturabilirler.
Böylelikle İhracatçıların kendi ticaretleri üzerinden oluşturdukları bütçe dışında, tanıtım için bir kaynak daha oluşur.

Beş milyon dolar ve sektöre zarar verme açıklamaları birer talihsiz açıklama.

Öncelikle böyle bir kaynak M.Tan'ın daha sonra açıkladığı gibi matematiksel olarak var, gerçekte yok.

M.Tan olmayan kaynak nedeniyle bir sürü açıklama yapmak durumunda kaldı, gereği var mıydı.?
Keşke Referans Gazetesine bu açıklamayı yapmasaydı, yanlış oldu.

ZZTK dan gelen açıklamanın da sektöre yararı olmadı.
Keşke, ZZTK tanıtım amaçlı önerilere açığız diyebilseydi.

Yaşanan olumsuzlukların etkisiyle yapılan ZZTK'nın istifa seçeneğini düşünme teklifi M.Tan'ın eskimiş senaryo ve sektörü kaosa sürükleme açıklamalarını getirdi.

İki yanlış bir doğru yapmadı.

Bir eksikliği belirtmekte yarar görüyorum.
UZZK sektörü birleştiremiyor, uzlaştıramıyor.
UZZK daha yapılanmasını tamamlayabilmiş değil ve bu nedenle de proje üretemiyor, kaynak oluşturamıyor, söylemlerini gerçekleştiremiyor.

Faal bir web sitesi yok.
Kurulalı ne zaman oldu, çağdaş iletişim altyapısı oluşturulmamış.
Kim nasıl üye olacak, nasıl aidat ödeyecek, genel bilgilere nasıl ulaşacak.????
Tanıtımı nasıl düşünüyor, önerileri nasıl toplayacak.????
Bu kadar gürültüye karşılık tanıtım amaçlı bir bağış kampanyası başlatmak bile mümkün ama duyuru için web sitesi yok.

Bir karışıklıktır gidiyor.

Düşünebiliyor musunuz, sektörümüzde yüzü gülen bir kesim yok.

Dahası, yaşayacağımız sorunları gündeme getiren, çözüm oluşturan işler bir yapı yok....
Konuyu biraz açayım.
Jean Sosyalist Parti Senatörü Jose Pliego bir açıklama yaptı geçenlerde. Özetle "sektörün kalite ve miktarda üretmekte sorunu olmadığını ancak sektörü geleceğe taşıyacak olan pazarlamada, risk almada, profesyonellikte ve girişimci düşünce tarzında eksiklik olduğunu açıkladı.

İspanyol zeytinyağını İtalyanca konuşturan İspanya'nın Sosyalist Parti senatörü söylüyor bunları.....

Son dört yılın en düşük zeytinyağı fiyatlarını fiyatlarını yaşayan İspanya, tedbirlerini alıyor, bütçelerini oluşturuyor, hazırlıklarını yapıyor.
Biz hala istifalar ile, olmayan bütçeler ile uğraşıyoruz.

Fıkra gibi yaşananlar; yol kenarına çalı dikeni diken, koyunların yapağısını toplayarak yumurta,sonrasında olacak civcivleri,tavukları satarak koyun alacak, ek geliri ile bir merkep almayı düşleyen babanın merkebin yeni doğmuş sıpasına binmek isteyen oğlanın durumuna benziyor durum.
"İn sıpanın üstünden, belini kıracaksın" demiş, baba oğluna.
Ortada daha fol yok,yumurta yok...

Tanıtımda söz sahibi olmayı seslendiren UZZK'nın daha işleyen bir web sitesi yok.

Tabii ki derler adama, İn o sıpanın üstünden aşağı.....diye.
Üstelik sıpa beş milyon dolar değerinde....

Dr.Mustafa Tan'ı en iyi tanıyanlardanım.
İyi niyetinden kesinlikle bir şüphem yok.
Bu aşamada istifasının sektöre yararı olacağını sanmıyorum.
Yukarıdaki satırlarım ile yanlızca içinde bulunduğumuz durumu vurgulamayı hedefledim.

M.Tan öncelikle kendisine bir yol haritası çizmeli ve mutlaka gerçek bir liderin yapması gerekeni yapmalı;
öne çıkarması gereken bir sektörü olduğunu unutmamalı.(Bu konuda iyi tanıdığı Sn.Turgut BABA'nın liderlik örneğini hatırlamalı)
Diğer yapılması gerekli olanları daha sonra paylaşacağım.

Yapılmaması gereken ise artık belli.
M.Tan gereksiz ve sonuçları iyice değerlendirilmemiş açıklamalardan kaçınmalı.
Bu tür açıklamaların sektöre birleştiri-uzlaştırıcı yararı yok.
Aksine sektöre, uzlaşmaya, M.Tan'a ve UZZK'ya zararı var.

Bu konu ile ilgili başka bir tarafı tenkit etmiyeceğim.
Nedeni basit;
Sektörün birleşeceği adres UZZK olarak gösterildiği için.

Kolay gelsin Mustafa,
Daha yapılacak çok iş var..

No comments: