06 Temmuz 2007, Cuma-ZAMAN GAZETESİ
Türkiye'de pazar endişesi olmayan ürünlerin başında zeytinyağı geliyor. Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birlik Başkanı Cahit Çetin, Türkiye'de zeytinyağı pazarının hızla geliştiğini, 20 yıl içinde İtalya'nın yerinin alınabileceğini kaydediyor. Zeytinyağı dünyada da yükselen bir trende sahip.
Özellikle Japonya, Kore, Endonezya ve Malezya tüketimde ön plana
çıktı. Ancak, en büyük alıcı ABD. Birlik olarak 80 çeşit zeytinyağına
sahip olduklarını ifade eden Çetin, erkence tipinin geçen yıl dünyanın
en kaliteli zeytinyağı seçildiğine işaret ediyor. Türkiye'nin 15 bin
ton ambalajlı zeytinyağı ihracatı var. Uzun yıllardır ihracat yapan
Türkiye'de ağırlık 100 bin tonla ambalajsız ve markasız
zeytinyağlarında. Toplam ihracat yapılan ülke sayısı ise 38. Tariş'in
Kanada ve Rusya'da franchise mağazaları bulunuyor.
Zeytin konusunda son yıllarda büyük gelişme kaydeden yerlerin başında
Manisa geliyor. Son iki yılda başta Akhisar olmak üzere ilde dikilen
zeytin ağacı sayısı 50 milyonu buluyor. Sadece bir çiftçinin diktiği
ağaç sayısı 40 bin. Özellikle geniş arazileri ve müsait iklimi
sebebiyle Gemlik'i geçen Akhisar'da çizik, dolma, yeşil, siyah gibi
beş çeşit zeytin yetişiyor. Akhisar Ticaret Odası Meclis Üyesi Bülent
Birel, sektörün devlet tarafından desteklendiğini; ancak arazi
şartları göz önüne alınmadan dengesiz bir şekilde dikim yapıldığından
dolayı teşvikin kaldırıldığını vurguluyor. Ancak uygulamada
sertifikalandırma gibi konularda sorunlar yaşanıyor.
Birel, AB'nin sadece kendi coğrafyasından zeytin aldığı için Avrupa
pazarının kendilerine kapalı olduğunu, diğer pazarlarda ise devletleri
tarafından desteklenen İtalya ve İspanya gibi ülkelerle rekabet
edemediklerini anlatıyor. Zeytin pazarındaki gelişmeyi gören beyaz et
üreticisi Keskinoğlu da bu alanda yatırım yaptı. Ravika markasıyla
üretim yapan firma, pazarda yüzde 8'lik paya ulaşırken, sirkeli ve
çeşitli aromalarla yapılmış zeytinyağlarını da piyasaya sürdü.
No comments:
Post a Comment