Monday, July 23, 2007

Zeytinyağını 'Türkiye' markasıyla tanıtacağız

20.07.2007-

İSTANBUL TİCARET ODASI GAZETESİ

TÜRKİYE, dünyanın en büyük zeytinyağı üreticisi ve ihracatçıları arasında. Buna karşın zeytinyağında hak ettiği konuma da ulaşamamış durumda. Bunun nedenlerinden biri olarak şu gösteriliyor: Türkiye, zeytinyağının yüzde 80'ini dökme ihraç etmek zorunda. Ambalajsız ve markasız ihracat ise hak ettiği katma değeri getirmiyor Türk zeytinyağına.

Türkiye yağlık zeytin ile zeytinyağı üretiminde 4'üncü büyük üretici. Dünyada en önemli zeytin üreticisi ülkeler arasında İspanya, İtalya,Yunanistan, Portekiz, Tunus, Türkiye, Suriye, Fas ve Cezayir yer alıyor.

Bu ülkeler arasında İtalya, İspanya ve kısmen de Yunanistan diğer üreticilerden dökme zeytinyağı alıp, markalarıyla ihraç eden ülke grubunu oluşturuyorlar. Zeytindostu Derneği Başkanı Metin Ölken,Türkiye'nin ciddi ve istikrarlı bir zeytin ve zeytinyağı üretimi ile bu sorunu çözebileceğini söyledi. İstanbul Ticaret'e açıklama yapan Ölken, "Türkiye zeytinyağının yüzde 80'ini dökme satıyor. AB dışı Suriye, Tunus, Fas gibi diğer üreticilerin dökme ihracat oranları Türkiye'den daha yüksek" şeklinde konuştu.

Markalı satış imkanı düşük olan Türkiye'nin dökme zeytinyağı satmasının, ürünün elde kalmaması ve değerini kaybetmemesi bakımından avantaj olduğunu dile getiren Ölken, asıl sorunun uygun fiyatlarla hammadde alım ve satımını sağlayamamak olduğuna dikkat çekti.

Logo hazırlanıyor dünya tanıtım turuna çıkacaklar

ZEYTİN ve Zeytinyağı Tanıtım Grubu, Ege İhracatçı Birlikleri bünyesinde, Türkiye'yi zeytinyağında marka yapmak için hazırlıklarını sürdürüyor. Bu hazırlıklarından biri Eylül ayında Uzakdoğu'da yapılacak dev bir fuara katılmak. Amerika, Kanada, Japonya, Arjantin gibi üretici olmayan ülkelerde Türk zeytinyağının tanıtımı için promosyon ve reklam faaliyetlerinde bulunmak da var. Grubun hedefi zeytinyağımıza bir üst kimlik kazandırmak. Zeytinyağı dendiğinde İtalya, İspanya gibi Türkiye'nin de marka olarak anılması. Proje kapsamında, Türk mutfağını tanıtan programlara katılmak, fuarlara katılmak, gurmelerle bir araya gelmek, otel- restoran- cafe gibi işletmelerle irtibata geçmek gibi bir dizi faaliyet mevcut.

Yüksek taban fiyat ihracatı tıkıyor

ZEYTİN DOSTU Derneği Başkanı Metin Ölken, Türkiye'deki tarım satış kooperatiflerinin, haksız rekabet yaparak sektöre ciddi zarar verdiğine dikkat çekerek şunları söyledi: "Sektöre haksız rekabet yaparak verdikleri ciddi zarar var. Uygun olmayan fiyatlarla hammadde alıp, piyasada yüksek fiyatla mal alıp, satıyorlar. Fındıkta olduğu gibi. Yüksek fiyatla alım ihracatçının önünü tıkadı. Bu durumdaTürkiye'nin markalı satmasına imkan yok. Markalı satışlarda dünyada yıllık bağlantı yapılır. Türkiye'de hammadde tedarikinde istikrarsızlık var. Markalı malda rakibimiz olan AB ülkeleri dünyanın her tarafındaki zeytinyağını alıp işleyip satıyor. Çünkü zeytinyağında İtalya, imajını yerleştirmiş."

4'üncü büyük zeytinyağı üreticisiyiz

DÜNYADA en önemli zeytin üreticisi ülkeler arasında İspanya, İtalya, Yunanistan, Portekiz, Tunus, Türkiye, Suriye, Fas ve Cezayir yer alıyor. Türkiye dünya sofralık zeytin üretiminde 2'inci, yağlık zeytin ile zeytinyağı üretiminde ise 4'üncü büyük üretici.

Dünya zeytinyağı üretimi yıllık 1.6-2.6 milyon ton dolayında. Üretimin yüzde 75-80 kadarı üretici ülkeler tarafından tüketiliyor, geriye kalan yüzde 20-25'lik kısım ise uluslararası pazarda tüketiliyor.

Zeytinyağında kişi başına yıllık tüketim Yunanistan'da 21, İtalya'da 12, İspanya ve Tunus'ta 10, Suriye'de 6 ve Portekiz'de 5 kilogram. Türkiye'de ise 1 kilogram seviyesinde.

Dünya zeytinyağı üretimindeki payı yüzde 7 civarında olan Türkiye'de diğer üretici ülkelere göre tüketim çok yetersiz.

Amerika da Türkiye'den alıyor

EGE Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği'nin derlediği verilere göre ortalama değerlerle, dünya zeytinyağı üretiminin yaklaşık yüzde 80'ini, tüketimin yüzde 70'ini, ihracatın yüzde 55'ini ve ithalatın da yüzde 35'ini Avrupa Birliği gerçekleştiriyor.

Avrupa Birliği'ndeki zeytinyağı üretiminin yüzde 95'ini 3 ülke,İspanya, İtalya ve Yunanistan gerçekleştiriyor. Diğer üretici ülkeler Fransa ve Portekiz. Türkiye zeytin varlığı açısından dördüncü sırada olmasına karşın ihracatta ilk iki sırada bulunan İtalya ve İspanya'nın çok gerisinde.

Zeytinyağı ihracatımızda öne çıkan ülkeler sırasıyla İtalya, İspanya ve ABD. İtalya en önemli tedarikçi ülkelerden biri ve dünyanın en gelişmiş rafineri tesislerine sahip.

İhracatçımız fiyat tutturamaz halde

EGE Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği'nin ihracat rakamlarına miktar olarak bakıldığında ; 2005-06 sezonunun yaklaşık 2 aylık döneminde 7 bin 962 ton zeytinyağı ihraç edilmişti. 2006-2007 sezonunun aynı döneminde ise 4 bin 125 bin ton zeytinyağı ihraç edilebildi. Değer bazında zeytinyağı ihracatı yüzde 50 düşüş gösterirken, miktar bazındaki düşüş yüzde 48 olarak gerçekleşti. 2005-06 sezonunun ilk bir aylık döneminde zeytinyağının ortalama ihraç fiyatı tonda yaklaşık 4 bin dolar iken, bu yıl rakam 3 bin 300 dolara geriledi. Türk ihracatçısı satış fiyatını 700 dolar aşağı çekmesine karşın yüzde 50'lik ihracat kaybının önüne geçemedi.

Dünya genelinde gerileyen fiyatlar ve Türkiye'de zeytinyağına kilo başında verilen 11 kuruşluk prim Türkiye'nin dünya arenasındaki işini daha da zorlaştırıyor. Sektör, Türk ihracatçısının dünya piyasalarında fiyat tutturamaz hale geldiği görüşünde. 2007 yılı beklentisi ise dünya genelinde fiyatların daha makul seviyelere geleceği ve Türkiye'nin 2006 rakamlarını geride bırakacağı yönünde.

No comments: