Tuesday, December 16, 2008

Descartes üzerine tez yazıp Thales gibi zeytinci oldu

Sinan Doğan
Referans
15 Aralık 2008,Pazartesi


Felsefe üzerine Viyana'da yüksek lisans yapan Kağan Doğançay akademisyen olmak yerine zeytinciliği seçti. Doğançay, 50 dönümlük arazisinde düşük asitli ve yüksek kaliteli zeytinyağı üretmeyi başardı.

İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü'nü bitirdikten sonra İngiltere'de dil eğitimi gören, Almanya'da ve Avusturya-Viyana Üniversitesi'nde felsefe üzerine yüksek lisans yapan ve Descartes felsefesi üzerine tez hazırlayan Kağan Doğançay, 20 yıllık felsefe birikimini bir kenara bırakıp zeytincilik yapmayı tercih etti. Manisa'nın Akhisar ilçesinde 50 dönümlük arazide zeytinciliğe başlayan Doğançay, 0.3 dizyem gibi çok düşük asitli ve yüksek kaliteli zeytinyağı üretmeyi başardı. Doğançay'ın yeni hedefi ise ürettiği zeytin ve zeytinyağını, tescilini aldığı Altın Sızma markası ile sanal ortamda pazarlamak.
Akademisyen olmak yerine doğayla bir arada yaşamayı seçtiğini ifade eden Doğançay, "Toprakla, ağaçla ve insanla dürüst ve vicdani bakımdan rahat olduğunuz bir ilişkiye giriyorsunuz. Bu nedenle tercihimi çiftçilik yapma doğrultusunda kullandım. Elime ne zaman üç beş kuruş para geçse, hemen toprak alıp zeytin dikiyorum. 3-5 dönümle başladığım zeytinciliği bugün 50 dönüm üzerinde yapıyorum. Daha iyi gelir elde etmek için ileride hedefim 100 dönüm ve üzeri bir araziye sahip olmak" diye konuştu.

Zeytinciliği bilinçli yapıyorum
Zeytin ve zeytinyağının geleceğin ürünleri olacağına inandığını belirten Doğançay, bu nedenle başka bir ürün yerine zeytinin tarımını yaptığını söyledi. Doğançay, "Zeytin çeşitlerimin çoğu domat ve gemlik. Sofralık zeytini yarı yarıya işliyorum. Tesis kurmanın maliyeti yüksek olduğu için ambalaj yapamıyorum. Yağlık zeytinin sıkımını da yöredeki fabrikalara yaptırıyorum. 3 yıldır üst üste 1 asitin altında, 0.3 dizyem zeytinyağı üretmeyi başardım. Bu başarıyı ağaçlara iyi bakarak, ürünü zamanında toplayıp, bekletmeden sıkarak elde ettim. Damlama sulama sistemi kurdum. Her aşamada ziraat mühendislerine danışıyorum. Bu anlamda kendimi bilinçli üretici olarak niteliyorum" dedi.

İnternetten zeytin satışı
Altın Sızma markası için gıda ve marka tescili aldığını vurgulayan Doğançay, önümüzdeki günlerde ürünlerini şişeleyerek bu markayla satışa sunacağını kaydetti. Küçük bir üretici olarak ne kadar kaliteli yağ da üretse pazara girmekte zorlandığını belirten Doğançay, bu nedenle ürünün pazarlamasını kendisinin yapacağını söyledi. Doğançay, "Pazarlama için belli bir sermaye hacmine ulaşmak gerekiyor. Böylece ya büyük marketlere girebilirsiniz ya da kendi mağazalarınızı açabilirsiniz. Ama benim bu şansım yok. O nedenle web sitesi kurup sanal ortam üzerinden satış yapacağım" diye konuştu.
Zeytincilik yaptığı yörede farklı tepkilerle karşılaştığını da ifade eden Doğançay, şöyle konuştu: "Kimileri 'zeytin para ettiği için herkes zeytinci oldu' diyor. Kimileri 'çiftçilik zor iş, okumuş adamsın ne işin var burada' diyor. Kimileri de beni takdir ediyor. Ben de mümkün olduğunca onlardan birşeyler öğrenmeye, onlara da yeni üretim tekniklerini öğretmeye çalışıyorum. Aynı zamanda tüketiciye kaliteli yağ üretmenin ve pazarlamanın yollarını gösteriyorum. Bugün küresel ısınma, açlık sorununu gündeme getirdi. Dünyada yiyecek sıkıntısından önce yağ sıkıntısı yaşanacak. Zeytinyağı ise çok özel bir ürün. ABD'li ve Çinli insanlar zeytinyağı tüketmeye başladı. Ancak zeytinin üretildiği coğrafya çok sınırlı. İşte bu yüzden bilinçli üretim ve pazarlama yaparsak, Türkiye'yi önemli noktaya taşıyabiliriz."

İyonyalı Thales de zeytinciydi
Tarihin ilk gerçek filozofu sayılan ve bugünkü Selçuk-Didim yöresinde yaşayan Thales, doğa bilimcisi, astronom ve matematikçi olmanın yanı sıra zeytincilik yapıyordu. Gök hareketlerinden bir yıl sonraki zeytinin az mı çok mu olacağını bilen Thales'in, elindeki zeytin sıkma değirmenlerini kiralayıp iyi para kazandığı söylenir. Ancak o zengin olmayı değil "bilmeyi ve anlamayı" istiyordu.

No comments: