Monday, December 01, 2008

Üretici 'fiyat artar' diye zeytinyağını satmayınca ihracatçılar zora girdi

Zaman
30kasım 2008,Pazar


Türkiye, dünyanın önde gelen zeytinyağı üreticisi ülkelerinden; ancak Türkiye'nin zeytinyağı ihracatı düşüyor. 1 Kasım'da başlayan bir sonraki yılın 1 Kasım'ında biten zeytinyağı sezonunda ihracat 90 bin tondan 16 bin tona, yaklaşık 66 milyon dolar civarına geriledi
İhracatın düşmesinde zeytinyağı üreten köylülerin fiyat artış beklentisi ile ürünlerini satmaması da etkili oluyor. 4 bin Euro'ya tonu satılırken bir anda fiyat yarı yarıya geriledi ve piyasalarda bir daralma meydana geldi. Koç Grubu'na Kartal ve Pastavilla markalarını devreden Ulukartal ailesinin ürettiği Verde Yağları'nın Genel Müdür Yardımcısı Vedat Ümit Etiz, "Perakende de pazar alabilir diye yeni arayışlara girdik. Devletin teşvik vermesi sektörün menfaatine olur." diye konuştu. İhracatın önemi üzerinde de duran Etiz, bu yıl Amerika'ya gönderilen zeytinyağının yüzde 2'sinin kendi fabrikalarından çıktığını belirtiyor. Rusya, Ukrayna ve İran'a ihracat yaptıklarını kaydeden Etiz, Rusya'da zincir mağazalara girdiklerini dile getiriyor. Şimdilerde Çin ve Hindistan pazarına odaklandıklarına dikkat çeken Etiz, "İki yıldır Çin'i araştırıyoruz. Çünkü Çin yıllık 700 bin ton zeytinyağı ihracatı yapmaya hazırlanıyor." diyor. Etiz, son yıllarda açıkta satılan zeytinyağlarına pamuk yağının karıştırılarak tüketicilere satıldığını belirtiyor ve uyarıyor: "Açıkta satılan tenekelerin birçoğu sızma değil. Markasız ürünlerden uzak durun."

Koç Topluluğu'nun makarna şirketlerini satın aldıktan sonra 5 yıl bu alanda üretim yasağı bulunan Ulukartal ailesi zeytinyağı üretimine ağırlık vermeye başladı. Yaklaşık 12 yıldır yağ üretimi yapan şirket, pazara ilk şişe zeytinyağını sunup rakiplerine fark atmıştı. Genel Müdür Yardımcısı Vedat Ümit Etiz, şirketin makarna işinden tam zamanında çıktığını düşünüyor. O sıralarda hammaddenin Ege'den uzaklaşarak Güneydoğu'ya kaydığını ve maliyetlerin arttığını belirten Etiz, Türkiye'nin zeytinyağı üretiminde dünyanın parlayan yıldızı olacağını söylüyor. Yurtiçinde pazar payının yüzde 16'larda olduğunu kaydeden Etiz, iki yıllık üretimin 240 bin ton olduğunu, 50-70 bin ton arasında da tüketim olduğunu kaydediyor. Alışkanlık nedeniyle zeytinyağı yerine ayçiçeğinin tercih edildiğini anlatan Etiz, "Ayçiçeği tüketimi 10 kat daha fazla. Zeytinyağı pahalı olmasının da etkisiyle kişi başı geliri 10 bin doların üzerindeki ülkelerde satılıyor." diyor.

No comments: