NİHAT DELİBAŞI
Yeni Asır
19 Temmuz 2008,Cumartesi
DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI VE ZEYTİNYAĞI KOMİTESİ GÜÇBİRLİĞİ YAPTI
Bakan Tüzmen ve TİM Başkanı Satıcı'nın da katıldığı topantıda kaybedilen pazarların yeniden kazanılması için yapılacak çalışmalar anlatıldı
Dış Ticaret Müsteşarlığı ile Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği'nin kurduğu Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi (ZZTK), İstanbul'da düzenlediği basın toplantısı ile tanıtım kampanyası başlattı.
Toplantıya Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Oğuz Satıcı da katıldı. Tüzmen, gelir düzeyi yüksek ABD, Kanada, Avsutralya ve Japonya gibi ülkeleri hedef seçtiklerini söyledi. Yeni pazarlara ulaşma ve ihracatı artırmada ZZTK'nın önemli işlev göreceğini kaydeden Tüzmen, "Zeytinyağında genel ihracat yüzde 35 düşerken tanıtım yapılan yerlerde yüzde 100 arttı. Tanıtıma önem vereceğiz" dedi. Tüzmen, ihracatçıların zeytinyağında dahilde işleme rejimi (DİR) kapsamında ithalat yapılması konusundaki talepleriyle ilgili olarak genişletilmiş bir toplantı düzenlemeyi hedeflediklerini de açıkladı.
KAN KAYBEDİLDİ
TİM Dış Ticaret Kompleksi'ndeki toplantıda konuşan ZZTK Başkan vekili Metin Ölken, 2 yıldan bu yana düşen zeytinyağı ihracatına karşın komitenin tanıtım çalışması yürüttüğü Çin, Hindistan ve Singapur'a yapılan ihracatın yüzde 100 arttığını söyledi.
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birlik Başkanı Ali Nedim Güreli ise, ihracat açısından ciddi kan kaybedilen bir dönem yaşandığını söyledi. Bu ortamda dahilde işleme rejimi (DİR) kapsamında zeytin ve zeytinyağı ithalatına izin verilmesini talep ettiklerini kaydeden Güreli, şöyle konuştu: "Bu talep devam edecek. Zira borçlarımızı silen devlet yok. Zarar eden arkadaşlarımız iflas ediyor. Romanya'da Carrefour mağazalarında raflardan düşen arkadaşlar oldu. O arkadaşlar 2012'ye kadar tekrar o raflara giremeyecekler. Bunu anlatmak için köylülerin olduğu yerlerde toplantı yapacağız."
İSPANYA ÖRNEĞİ
Yurtiçi ve dışında zeytinyağı tüketimini artıracak çalışmalara imza atacaklarını söyleyen Bakan Tüzmen, bu yıl Ocak ayından bu yana gerçekleştirilen ihracatın 74 milyar doları bulduğunu ve tarım ürünleri ihracatında bir önceki yıla göre yüzde 28'lik artış olduğunu kaydetti. Tüzmen, "İhracat artışı yüzde 35'lerle diğer sektörlerde rekor kırarken, genel tarım ürünleri ihracatı yüzde 28 artarken, neden bu sektör geriliyor? Bunun için tanıtım yapmalıyız" dedi.
Dış ticaret verileri dikkate alındığında Türkiye ve İspanya'nın birbirine çok benzediğini kaydeden Tüzmen, şunları kaydetti: "2002 İspanya'sının ihracatı, gayri safi milli hasılası ile 2007'nin Türkiye'si birbirine çok benziyor. 5 yıl arkasından geliyoruz. İspanya deyince akla hem zeytinyağı üretimi hem tüketimi geliyor. Türkiye'de biz zeytinyağı tüketmiyoruz. Biz de 1, onlarda 14 kg tüketim var. Tüketim eğilimlerimizi değiştirmemiz gerekiyor. Ürettiğimiz bu yağı içeride de tüketmeliyiz."
Son iki sezondur yaşanan ihracat düşüşünü durdurmak ve kaybedilen pazarları geri kazanmak için çalışma başlattıklarını vurgulayan Tüzmen, "Bu kapsamda sektörün önde gelen 7 yurtdışı fuarına katılacağız. Ayrıca uluslararası mecralarda yer alarak Türk zeytinyağının tanıtımının en iyi şekilde gerçekleştireceğiz" dedi.
İŞTE EYLEM PLANI
* Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi, iki sezondur yaşanan ihracat düşüşünü durdurmak ve kaybedilen pazarları geri kazanmak için tanıtım çalışmalarını yoğunlaştıracak.
* Gelir düzeyi yüksek olan ABD, Kanada, Almanya, Avustralya, İngiltere ve Japonya gibi ülkeler hedef pazar olarak belirlenecek
* Komite, çalışmalar kapsamında, sektörün önde gelen 7 yurtdışı fuarına katılacak.
* Uluslararası mecralarda yer alarak zeytinyağının tanıtımını en iyi şekilde gerçekleştirmek için çaba harcayacak.
* Dahilde İşleme Rejimi kapsamında zeytin ve zeytinyağı ithalatına izin verilmesi konusundaki taleplerinde ısrar edecek.
* İç pazar payını artırmak için toplumun tüketim alışkanlıklarını değiştirici seminerler, toplantılar düzenleyecek.
No comments:
Post a Comment