Sözcü
19 Şubat 2009,Perşembe
Türkiye, zeytinyağında AB pazarında gümrük vergileriyle mücadele ederken okyanus ötesindeki pazarlarda önemli başarılara imza atıyor. Japonya, Kanada ve Avustralya, bu üründe ''yıldız pazarlar'' haline gelirken, Ege'den Çin pazarına yapılan satış bir yılda üçe katlandı.
Türkiye İhracatçılar Merkezi (TİM) rakamlarından derlediği bilgilere göre Türkiye, İtalyan zeytinyağlarının etkili olduğu pazarlara yaptığı ihracatını hızla artırıyor. 5 yıl öncesine kadar çok küçük miktarlarda ihracatın yapıldığı Kanada'ya geçen yıl 11 milyon dolar, Japonya'ya 10 milyon dolar, ABD'ye 21 milyon dolar ve Avustralya'ya 7 milyon dolarlık zeytinyağı gönderildi.
Zeytinyağında ihracatın önceki sezona göre yarı yarıya azalarak 74 milyon dolar seviyesinde kapandığı geçen sezonda, uzak pazarlara yapılan ihracat artmaya devam etti. İtalya, İspanya gibi geleneksel pazarlarda önemli gerilemeler görülürken Avustralya 7 milyon dolar, Çin 3 milyon dolar ihracatla dikkat çeken ülkeler oldu. Filipinler, Fildişi Sahili, Güney Kore, Seyşel Adaları ve Tayland, ihracatta 1 milyon dolar sınırının aşıldığı ülkeler arasına girdi.
Dünyada zeytinyağına sürekli artan talep nedeniyle bir çok pazarda büyük potansiyelin bulunduğu belirten ihracatçılar, son dönemde özellikle Japonya pazarında Türk zeytinyağının kendini kabul ettirmesinin önemli başarı olduğuna dikkat çekiyor.
Uzak pazarlara en yüksek katma değerle, markalı olarak ihracat yapıldığına dikkat çeken yetkililer, devletin de desteğiyle zeytin ağacı sayısının son yıllarda arttığını, gelecek sezondan itibaren bunun üretime yansıyacağını ve ihracat miktarının da buna bağlı olarak katlanacağını tahmin ediyor.
AB pazarında ise uygulanan gümrük vergisi nedeniyle Türk ihracatçıların rakiplerle fiyat rekabetinde zorlandığı ve potansiyeline rağmen bu pazarda başarılı olunamadığı kaydediliyor.
ÇİN'DE TÜRK ZEYTİNYAĞI İMAJI-
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Ali Nedim Güreli, ihracatçının sürekli yeni pazar arayışında olduğunu, bunun meyvelerinin alınmaya başladığını ifade etti.
Türk firmaların dünya genelindeki fuarlarda boy göstermeye başladığına, İtalya, İspanya ve Yunanistan yağlarının yanında artık Türk zeytinyağının da markalaşmaya başladığına dikkat çeken Güreli, son dönemde Japonya ve Çin'deki başarıların geleceğe yönelik umutları artırdığını kaydetti.
Geçen sezon toplam zeytinyağı ihracatının 7'de 1'lik bölümünün yapıldığı Japonya'nın tüm dünyada referans pazar olma özelliğine sahip olduğunu dile getiren Güreli, ''Hızla büyüyen başka bir pazar da Çin. Bu ülkede zeytinyağı kültürünün yeni yeni oluşması da bizim avantajımıza. Zeytinyağının tanındığı tüm pazarlarda İtalyan zeytinyağı imajına karşı mücadele veriyoruz. Oysa bu pazarda Türk zeytinyağı imajını oluşturma şansımız daha yüksek'' dedi.
Güreli, geçen yıl kötü bir sezon yaşayan sektörün bu yıl ihracattaki küçük artışlara rağmen önceki yıllarda yakaladığı performansa ulaşmasının zor olduğunu söyledi.
Küresel krizin zeytinyağına etkilerinin kısıtlı olacağını tahmin ettiklerini söyleyen Güreli, dünya fiyatlarının gerilemesinin maliyetleri yüksek kalan Türk firmalarını zorladığını bildirdi.
Bu yıl 25 bin tonluk bir ihracat yapılacağını tahmin ettiklerini söyleyen Güreli, fiyatlarda yükselme beklemediklerini dile getirdi.
Öte yandan Ege'den Çin'e yapılan ihracat geçen yıl, önceki yıla göre tam üç kat artarak 2 milyon 400 bin dolara ulaştı.
Türkiye'den özellikle Yudum, Olio Verde, Tariş ve Orkide markalarının uzak pazarlara önemli miktarda ambalajlı ve markalı ihracat gerçekleştirdiği belirtildi.
No comments:
Post a Comment