28 Kasım 2009,C.Tesi
Önümüzdeki 4-5 yıllık süreçte 650 bin tonluk üretimle dünyada ikinci büyük zeytin ve zeytinyağı üreticisi olmayı hedefleyen Türkiye, zeytin ve zeytinyağını pazarlamada aktif bir çalışma yürütüyor. Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi, hedef ülke olarak belirlediği Çin’de 18-20 Kasım 2009 tarihleri arasında Şangay’da yapılan Food And Hotel China 2009 Yiyecek&İçecek Fuarı’na katıldı. ZZTK’nın hedefi şu anda yıllık 2.6 milyon dolarlık zeytin ve zeytinyağı ihraç ettiğimiz Çin’e ihracatı kısa sürede 3-5 kat arttırmak.
Türkiye, 2000 yılında sahip olduğu 90 milyon zeytin ağacı varlığını, 2009 yılı sonunda 160 milyona ulaştırdı. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’nın zeytinciliğe verdiği teşvik sayesinde birçok üretici farklı ürünlerden zeytine yöneldi. 2009/2010 sezonunda 170 bin ton civarında zeytinyağı, 400 bin ton civarında sofralık zeytin üretimi bekleyen Türkiye, önümüzdeki kısa vadede 650 bin ton zeytinyağı üretmeyi hedefliyor. Üretim artışı sonrasında üreticinin ürününün yok pahasına gitmemesi için Dış Ticaret Müsteşarlığı ve Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği tarafından ortaklaşa 2007 yılında Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi kuruldu. ZZTK, dış piyasa ağırlıklı tanıtım çalışmalarına aralık vermeden devam ediyor.
ZZTK’nın Food And Hotel China 2009 Yiyecek&İçecek Fuarı’na Türkiye Milli katılım organizasyonu dahilinde katıldığını belirten ZZTK Yönetim Kurulu Üyesi M. Kadri Gündeş, fuara 60 ülkeden toplam 825 şirketin katıldığını, 27 ülkenin de milli pavyonunun bulunduğunu söyledi.
ZZTK standında Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi’nin imaj ve endüstriyel tanıtım filmlerini izlettirdiklerini anlatan Gündeş, “Standımızda Çin ve Uzakdoğu ülkelerinden gelen fuar ziyaretçilerine Türk zeytin ve zeytinyağının tadımını yaptırdık. Diğer tanıtım materyalleri ile birlikte standımız, ziyaretçiler tarafından büyük beğeni topladı. ZZTK standı, gerek Çin’den gerekse Hong Kong, Japonya gibi diğer Asya ülkelerinden gelen ziyaretçilerin yoğun ilgi gösterdiği bir stand oldu” diye konuştu.
ZZTK olarak, Çin pazarını hedef Pazar olarak belirlediklerini ve bu pazarda Türk zeytin ve zeytinyağının tanınırlığını arttırmak için etkinliklerine devam edeceklerini kaydeden Gündeş şöyle konuştu; “2010 yılı Mayıs ayında başlayacak Expo 2010 da dahil olmak üzere tanıtım faaliyetlerimize devam edeceğiz. Çin’de düzenlenecek fuarlara katılmayı sürdüreceğiz. Amacımız Türkiye’nin zeytin ve zeytinyağı ihracatında Çin’in en önde ülkelerden birisi olmasını sağlamaktır.”
TÜRKİYE ÇİN’E NE KADAR ZEYTİN VE ZEYTİNYAĞI İHRAÇ EDİYOR?
Çin, Türkiye’nin en fazla dış ticaret açığı verdiği ülkelerin başında geliyor. Türkiye Çin’e karşı 12 milyar dolar seviyesinde dış ticaret açığı veriyor. Bu açıdan baktığımızda ülkemize her zaman net döviz girdisi sağlayan zeytin ve zeytinyağı sektörü, Türkiye’nin Çin’e karşı verdiği dış ticaret açığını azaltma şansına sahip bir sektör. Bugün için Türkiye Çin'e yaklaşık 2.6 milyon dolar civarında zeytin ve zeytinyağı ihraç etmekte olup, Çin'in bu konudaki ithalatından yüzde 5 seviyesinde pay almaktadır. ZZTK, şu anda İtalyan ve İspanyolların hakimiyetindeki pazarda yapacağı çalışmalarla payımızı arttırmayı hedefliyor.
Tablo 1: Çin’in Zeytinyağı İthalatı (2008)
Ülke Adı Miktar (kg) Değer ($)
İspanya 4.261.621 20.999.801
İtalya 3.263.207 15.617.490
Yunanistan 1.261.493 5.186.215
Türkiye 776.070 3.230.694
Avustralya 417.112 2.612.955
Toplam 10.179.275 48.592.736
Tablo 2: Çin’in Zeytinyağı İthalatı (2009 ilk 9 ay)
Ülke Adı Miktar (kg) Değer ($)
İspanya 3.774.586 14.798.991
İtalya 3.106.204 10.677.336
Yunanistan 842.330 3.052.468
Türkiye 408.544 1.525.851
Avustralya 354.389 1.943.819
Toplam 8.960.078 33.870.108
No comments:
Post a Comment