ZEYTİN HABER
18.09.2008
Eski Yeniköy Belediye Başkanı Şerif Durgut; Orhangazi’nin temel geçim kaynağı zeytindir, bundan vazgeçilmesi düşünülemez; ancak sorunları çözemezsek artık zeytinden geçinmemiz mümkün değildir.
Zeytin konusundaki çalışmaları geç kalınmış ve sorunu çözmeye yetersiz olarak değerlendiren zeytin ve zeytin fidanı üreticisi Eski Yeniköy Belediye Başkanı Şerif Durgut; Orhangazi’nin temel geçim kaynağı zeytindir, bundan vazgeçilmesi düşünülemez; ancak sorunları çözemezsek artık zeytinden geçinmemiz mümkün değildir. Marmarabirlik kendini yenilemekte ve gerçekçi politikalar üretmekte yetersiz kalmıştır. Teknolojik olarak yenileme yapılamamış; girdilerdeki katlanan fiyatlara karşılık, satılan ürünün fiyatı birkaç yıl öncesinin yarısından daha düşüktür, dedi.
Cumartesi akşamı Orhangazi’ye gelen “TBMM Zeytin ve Zeytinyağı Araştırma Komisyonu Üyesi”, AK Parti Bursa Milletvekili Ali Koyuncu’nun gazetemizdeki açıklamalarını değerlendiren Zeytin ve Zeytin Fidanı Üreticisi Eski Yeniköy Belediye Başkanı Şerif Durgut; geç kalındı, geç kalınmaya da devam ediliyor. Çözümlere hemen başlanmazsa çok daha fazla geç kalınmış olacak; Orhangazi’nin temel geçim kaynağı zeytin, artık geçim kaynağı olmaktan çıkacaktır, dedi.
MARMARABİRLİK ÖNCÜLÜK YAPAMADI
Şerif Durgut; zeytindeki tüm sorunların Marmarabirlik’ten beklenmesinin yanlış olduğuna dikkati çekerek; Marmarabirlik; üretimde, pazarlamada, verim ve kalite artışında öncülük etmesi gereken bir kuruluş olması gerekirken bu görevini yapamadı. Günü kurtarmaya çalıştı, konuyu bütün yönleriyle düşünerek kalıcı bir çözüm üretemedi, dedi. Marmarabirlik’te yeni yaklaşımların doğru olduğunu, ancak geç kalındığını belirterek; bir an önce çözüm için uygulamalara başlanmazsa sorun artık içinden çıkılmaz bir duruma gelecektir, dedi.Marmarabirlik’teki önemli bir sorunun da işleme teknikleri ve ürün çeşitleri olduğunu belirten Durgut; kooperatif kendini tek tür ürüne bağımlı görüyor. Farklı teknikler kullanmak farklı tat ve tuz oranında ürün pazarlamak gibi bir kaygısı, üstelik pazar araştırmaları iyi yapılmıyor; Almanya’daki tek bir distrübütörle dünya pazarlarına çıkılmaya çalışılıyor,, bunu böyle olmayacağını artık görmek zorundayız, dedi. Şerif Durgut; önemli bir sorununda ürünün büyük bölümün dökme olarak piyasaya verilmiş olması olduğunu belirterek; kooperatif kendi markası, ambalajı ve etiketi ile piyasaya giremeyince sahtekarlar bu piyasada cirit atmakta ürünün yanlış tanıtımı yapılarak alıcılar yok edilmektedir, dedi.
GİRDİLER ARTIYOR, FİYAT DÜŞÜYOR
Şerif Durgut; iki yıl önce zeytinin satış fiyatının ortalama 3.50 YTL çevresinde olduğunu; ancak bu yıl 2.00 YTL’nin altında kaldığını belirterek; o gün torbası 28 YTL olan gübre, bugün 120 YTL oldu. Bu uygulamanın çiftçinin lehine olduğunu kimse söyleyemez. Üstelik kooperatifin alım rekoltesi her yıl düşmekte çiftçi ürününü elden çıkaramaz bir duruma düşmektedir, dedi. Bir kısım tüccarın dışında bu fiyatlarla para kazanılması ve çiftçilerin geçimini sağlaması düşünülemez, dedi. Gemlik tipi zeytin fidanı konusunda sona gelindiğini söyleyen Şerif Durgut; Ali Koyuncu’nun yorumu doğrudur; bu fidanlarla ancak bu bölgede istenilen verim alınabiliyor; şu anda binlerce fidan yurt çapında yayılmış olmasına karşılık sofralık zeytin kalitesinde ürün alınamıyor, bu ürün ancak yağlık olarak kullanılıyor, dedi. Orhangazi ve çevresindeki zeytinliklerde “ocak dikim sistemi”ne geçilmesinin doğru olacağını belirten Durgut; zeytinliklerde artık sebze üretimi yapılmıyor; bu nedenle fidanlar tek tek değil de ocak olarak 3-4 fidan birlikte dikilirse zeytinliklerin veriminde gözle görülür bir artış sağlanıyor, bu dikim biçimi verim açısından çok önemli kazanç sağlıyor, dedi.
BAŞKA ÜRÜNÜMÜZ YOK
Şerif Durgut açıklamasında; Orhangazi olarak zeytinden beklediğimizi kazanamıyoruz, artık başka ürün ekelim, gibi bir seçeneğin söz konusu olmadığına dikkati çekerek; Orhangazi’nin çok sınırlı bir tarım alanı var. Bu tarım alanlarının da % 70’ten fazlası zeytinlik. Bize başka ürünler önerenler bunu iyi bilmek zorunda. Biz nasıl Cargill Mısır Tesisleri Orhangazi’de kuruldu diye mısır üreticisi olsadıysak; uzun vadede olsa zeytinciliği bırakıp başka ürüne geçme olanağımız yok. Onun için mutlaka zeytinde sorunlarımızı çözmek; bu ürünümüzü gerçek değerine ulaştırarak değerlendirmek zorundayız, dedi. Yurt içi ve yurt dışı pazarlama ağındaki boşluklara dikkati çeken Durgut; Marmarabirlik kendi ürününü kendisi pazarlayacak satış ağını kurmadan hiçbir zaman malını tüketiciye gerçek fiyatıyla ve kendi kazancını koruyarak ulaştıramaz, dedi.
No comments:
Post a Comment