Wednesday, August 22, 2007

TARİŞ Chicago'da mağaza açtı 90 bin ABD'linin evine girdi


2000 yılında hükümetin aldığı kararla özerkleşen TARİŞ Zeytin ve Zeytinyağı Birliği, yeni kurduğu şirketle pazarlama atağına geçti
Yurtdışında açtığı satış noktalarıyla gelir düzeyi yüksek tüketicileri hedefleyen kuruluş, iç pazarda Komili ile liderlik için yarışıyor

EVREN MERT ÖZTEKİN

Yeni Asır-İnsan, 21 AĞUSTOS 2007

Hükümetin aldığı kararla 2000 yılında diğer birlikler gibi özerkleşen TARİŞ Zeytin ve Zeytinyağı Birliği kurduğu TARİŞ Zeytin AŞ. ile pazarlama atağına geçti.

Chicago, Montreal, Toronto'da satış noktaları açan birliğin ürünleri dünyadaki seçkin mağazaların raflarını süslüyor. Yurtiçindeki pazar payını bir kaç yıl içinde yüzde 10'dan yüzde 28-29'lara çıkararak liderliğe oturan TARİŞ Zeytin ve Zeytinyağı Birliği'nde yaşanan değişimi ve gelecek stratejilerini Yönetim Kurulu Başkanı Cahit Çetin ile konuştuk.

* TARİŞ Zeytin ve Zeytinyağı Birliği ortak kadrolarını geçtiğimiz yıllarda TARİŞ Genel Müdürlüğü'nden ayırdı. Bu kararın alınmasında ne etkili oldu?

TARİŞ, 4 ayrı birlikten oluşan ve aynı markayı kullanan 4 ayrı tüzel kişiliktir. TARİŞ'in kuruluşu 1'inci Dünya Savaşı'na uzanıyor. Kapitülasyonlar nedeniyle ezilen Egeli incir üreticisinin kendi fiyatını deklare edebilmesi için önce TARİŞ Bank kuruluyor. Bankanın kuruluşu ekonomik kurtuluş savaşının başlangıcıdır. Birliğin kurulmasıyla da işin pazarlama ayağı tamamlanıyor.

Birliğe 2'inci Dünya Savaşı yıllarında pamuk, üzüm ve zeytin ürünleri ekleniyor. 1949 yılında TARİŞ'in idaresinin zorlaşması nedeniyle birlikler kendi tüzel kişiliklerini kazanarak ayrılıyorlar. Tasarruf amacıyla da ortak personel kullanımına karar veriliyor. Fakat günümüzde küreselleşme ile birlikte müşterek personelin ihtiyaçları karşılaması mümkün değil. Bu nedenle bu kararı aldık

* Gelecek vizyonunuzdan bahseder misiniz?

16 Haziran 2000 tarihi diğer kooperatiflerde olduğu gibi bizim için de bir milattır. Bu tarihtin sonra TARİŞ Zeytin A.Ş. şirketini kurduk. Bu şirket geçmişle gelecek arasındaki en önemli köprümüz.

Siyasi müdahalelerden arınarak ticari misyon kazandık. Biz her şeyden önce bir kooperatifiz. Kooperatifler ticaretten önce üreticilerini düşünür. Onları korur.
En büyük sıkıntımız batı modelli kooperatifçilik uygulamaların Türkiye'de oturmamış olmasıdır. Bizim çiftçimiz batıdaki gibi belli bir süre bekleyecek maddi güce sahip değil. Biliyorsunuz devlet destekleri de kaldırıldı.

Aralık-şubat döneminde üreticinin elindeki ürünün tamamını almakla yükümlüyüz. Bu nedenle stok maliyetlerimiz çok yüksek. Pazarda liderlik için yarıştığımız Komili ise yılda 12 kez alım yapabiliyor.

Radikal tedbirler

Ürünü aldığınız dönemden sonra fiyatlar yükselirse çok iyi ama düşerse felaket. Bu nedenle biz de radikal tedbirler aldık. 2001 yılında pazarlama şirketimiz TARİŞ Zeytin AŞ'yi kurduk. Sektörde bir yıl içinde 5'inci sıradan liderliğe yükseldik. Pazar payımızı yüzde 10'dan yüzde 28-29'lara yükselttik.

* Yurtdışı pazarında nasıl bir politika izliyorsunuz? Öncelikli hedefleriniz neler?

Türkiye'nin zeytinyağında marka olacağını kanıtlamak için atılımlar yapıyoruz. Hedef ülkelerimiz Kuzey Avrupa, ABD, Uzakdoğu ülkeleri ve Kanada. Önemli olan pazarda dikkat çekmek. Artık batılıların yılbaşı paketlerinin içine girdik. Kendi ismimizle, başka markaların arkasına gizlenmedin iddialı bir şekilde pazarı girdik.

"Mütevazı değiliz"

* Chicago, Montreal, Toronto'da satış noktaları açtınız. Ürünleriniz Avrupa ve Amerika'daki seçkin mağazaların raflarını süslüyor. Yurtdışındaki hedef kitleniz sadece üst gelir grubu mu?

Yurtdışında üstten başlayıp aşağıya ineceğiz. Bugün Chicago'da 90 bin Amerikalının evine girdik. Gücümüzü göstermek ve güven vermek için üstten başladık. Mütevazı değiliz, iddialıyız. Buralarda mağazalarımızla ilgi odağı haline geldik. Yurtdışındaki her adımımız Türk zeytinyağı sektörüne katkı sağlıyor.
Uluslararası Zeytinyağı Konseyi'nin dünyada onay verdiği 16 altı zeytin yağı arasındayız. Türkiye'de bu konuda tekiz. Türkiye'deki en çağdaş pazarlama sistemine sahibiz. Bizim pazarlama metotlarımız İtalya'daki üniversitelerin derslerinde okutuluyor.

"Engelleniyoruz"

Dünya üretiminin yüzde 80'ini İtalya, İspanya ve Yunanistan karşılıyor. Bu ülkelerin ambalajlama ve üretimde aldıkları destek bizden kat ve kat yüksek. Dünya pazarında onlar kadar yer almak için onların sahip olduğu teşviklere sahip olmalıyız. Gümrük birliğine rağmen AB kendi üretimini korumak için yüzde 50 vergi uyguluyor. Bu gibi engeller yurtdışında zincir mağazalara girmemizi engelliyor. Yurtdışında fiyat rekabeti için şimdilik bekleme aşamasındayız.

* Yurtdışı pazarına açılmanızda ve yeni pazarlama stratejinizin belirlenmesinde nasıl bir süreç izlediniz?

Danışman şirketler ve akademisyenlerden destek alarak ciddi bir marka tanımlaması yapıldı. Araştırmanın sonucunda markaya yatırım yapmamız gerektiği ve Ege'nin dışına çıkmamız gerektiğini gördük. İlk internet üzerinden satış sistemini kurduk.
Biz aslında ne yapacağımızı biliyorduk ama 2000 yılı öncesinde bu adımlar için mevzuatımız müsait değildi. Pazarlama şirketimizi önceden kurmuş olmuş olsaydık Ankara'dan atamalar yapılabilirdi.

* TARİŞ zeytinyağı hangi özelliği ile pazardaki diğer ürünlerden ayrılıyor?

Zeytinyağının farklı lezzetleri olduğunu gösterdik. Bir Ege koleksiyonu yarattık. Türkiye'nin en modern tesisine sahibiz. Biz üreticiyiz. Şişelerimizdeki yağın nüfus kağıdını biliriz.

"Markamız satılık değil"

* Marka değeriniz ne kadar?


Hiç ölçmedik çünkü satılık değil. Bana göre paha biçilemez.


* Türkiye'de zeytinyağı pazarının büyümesi için önerileriniz neler?


Ülkemizde zeytinyağının önemi 5-6 yıl önce keşfedildi. Hızla zeytin fidanı dikimine başlandı. Türkiye'nin hedefi zeytinyağı üretiminde 15 yıl içinde İspanya'nın ardından dünya 2'ncisi olmak. Ama üretimin yanında pazarın da gelişmesi lazım. Öncelikle kişi başına bir litreden az olan iç pazar tüketimi iki litre seviyelerine çıkarılmalı.

Üreticinin zeytine olan ilgisinin azalmaması lazım. Bunun için de fiyat dalgalarından üreticinin olumsuz yönde etkilenmemesi için gerekli önlemler alınmalı.
Dünya nüfusu ve eğitim arttıkça zeytinyağına olan talep artacak. Devamlı bir pazar var. Bir gün herkes zeytinyağı yiyecek.

ZEYTİNİN ÖLMEZLİĞİNİ TAŞIYORUZ

* Geçtiğimiz günlerde ürün gamınıza kişisel bakım ürünlerini de eklediniz. Bu alana yönelmenizde ne etkili oldu?

Amacımız zeytinyağının kullanım alanlarını göstermek. Zeytinyağı binlerce yıldır insan sağlığı için kullanılıyor. Annem yaralarıma zeytinyağı sürerdi. Yeni doğan bebekleri zeytinyağıyla ovarlardı. Biz bunu günümüze uyarlayarak losyonlar ürettik. Zeytin ağacının ölmezliğini insana taşıyoruz.

3 comments:

Anonymous said...

It seemed care she was Streptococcic infection can result from impetigo.
These are Normally in youths or folks who plunge themselves in link games
such as sparring.

Also visit my weblog: what does psoriasis look like

Anonymous said...

You receive ascendancy o'er what these ads their impairment and parental responsibleness the architects of their own Ill luck. When masses try to find out more than data some you, the are like to your Blog and review each to see what they are doing. And you work on with with your readers so that they turn back to Say more than of what you have to say. It is Highly customizable and finest blogging systems that can well aid youconstruct a Blog internet site for your party.

Take a look at my web site; click Here

Anonymous said...

Coming from Northern Ireland, where one's identity is usually defined in opposition to the other, it's nice to see that the other's culture is simply a different way of seeing things. Living in a multicultural environment has taught me a lot of valuable lessons. Cultural identity is a large part of who we are.
know we written as many tickets on this game as any Super Bowl ever. Walker speaks, his eyes reflexively turn to one of four computer screens on his desk. [url=http://www.magliecalcioshopit.com/]maglie calcio shop[/url] Where To Buy Football Shirts Online
Amazon found that their customers liked the idea of being able to purchase sports memorabilia from a trusted site that has partnered with sellers who provide both authentication and accurate condition of the items they are offering for sale. So regardless if you are a fan of the NFL, MLB, NBA, NHL or all of the above, finding good deals on Sports fan Collectibles just got easier!.
"We are taking it one game at a time. We will switch back into PRO12 mode for the next few weeks and other things like that before taking a look at Saracens." [url=http://www.magliecalcioshopit.com/]maglie calcio personalizzate[/url] But the practice of looking beyond the obvious and forging connections with the brand problems at hand takes some dexterity and discipline.
Flips Long Golden Wavy Hair! And if you noticed, i have put an exclamation point at the end of the sentence.
I would actually fold up paper towel and put it in my pits all through work and I would change them and everything because they would soak through. [url=http://www.magliecalcioshopit.com/]maglie personalizzate[/url] When I was growing up I loved Football. Being that I grew up in the Houston area, I was always a big fan of the Houston Oilers (tisk, tisk). It broke my heart to see them go, but I do have a couple of things in my closet to remember them.
She usually anticipates Hiro's needs and requirements but her replacement lagged three steps behind what Hiro needed and we ended up with a slightly overcooked snapper as a result. Fresh water eel with a smear of white miso and shiso with pickled bamboo was next. The combination was extraordinary and even the bamboo was a key element in this dish.