Sunday, September 28, 2008

Üretim patlaması bekleyen zeytinyağcı yeni pazar avında

Selma Bektaş
Referans
25 Eylül 2008


Zeytinde var yılı yaşanacak olması zeytinyağı ihracatçılarını harekete geçirdi. İhracatçılar arz fazlası sıkıntısı yaşamamak için Japonya'dan Rusya'ya, Brezilya'ya kadar yurtdışı pazarlarda tanıtım atağına geçiyor.

Türkiye bu yıl zeytinde var yılını yaşayacak. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı'nın teşviği ile son 10 yıldır zeytin ağacı sayısını 90 milyondan 170 milyona çıkaran Türkiye, bir kısmı çok düşük oranda da olsa 130 milyon ağaçtan ürün almaya başlayacak. Üretimde tam verim alınan ağaç sayısı ise 105 milyon civarında. Her yıl 10 milyon ağacın hasada dahil olacağını söyleyen zeytinyağı ihracatçıları ise sektörde arz fazlası sıkıntısının yaşanmaması için şimdiden harekete geçti.
Ege İhracatçı Birlikleri bünyesinde kurulan Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi'nin (ZZTK) öncülüğünde başlayan tanıtım atağı Japonya'dan Rusya'ya Kanada'dan Brezilya'ya kadar tüm dünyada Türk zeytinyağını tanıtacak. Bu yıl hasadın iyi olacağını söyleyen Ege İhracatçıları Birliği Başkanı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkan Vekili Ali Nedim Güreli, "Bu yıl 200 bin ton civarında üretim bekliyoruz. Bu yıldan itibaren üretim kademeli olarak artacak. Önümüzdeki 4-5 yılda 500 bin ton üretime ulaşacağız. Türkiye'nin yeni pazarlara ihtiyacı var" dedi.
Türkiye var yılında 160 bin tonlara varan zeytinyağı üretimi gerçekleştiriyor. Yok yılında ise bu oran 70 bin tona kadar iniyor. İç pazar talebinin 60 bin ton civarında gerçekleştiği sektörde ihracat ise yıllara göre değişkenlik gösteriyor. 2004/05 sezonunda 90 bin ton ihracat gerçekleştiren Türkiye'nin ihracatı geçen yıl 14 bin tona kadar geriledi.

Tanıtım filmi çekildi
ZZTK'sinin 4-5 aydır çalışmalarını hızlandırdığını belirten Ali Nedim Güreli, "Özellikle iki potansiyel pazar üzerinde duruyoruz. Bunlardan ilki Çin, Japonya, Rusya gibi çok ciddi potansiyeller barındırmasına karşın Türk zeytinyağının çok az da olsa bulunduğu pazarlar. Diğeri ise Türk zeytinyağının hiç bilinmediği Brezilya, Arjantin, Kanada, Avustralya gibi ülkeler. Önümüzdeki yıllarda azar azar da olsa bu pazarlara ürün vermeyi hedefliyoruz" diye konuştu.

Konseyin ilk olarak bu pazarlarda gösterilmek üzere tanıtım belgeseli hazırladığını söyleyen Güreli, "Belgesel hedef pazarların tümünde gösterilecek. Ayrıca zeytinyağı pazarını ilgilendiren uluslararası boyuttaki en önemli 7 fuara katılıyoruz. Bu konuda Çin ve Rusya'ya bir kaç ziyaretimiz oldu" diye konuştu.

ZZTK Başkan Vekili Metin Ölken ise tanıtım çalışmalarının iç pazarı kapsayacak şekilde genişletileceğini söyledi. Bu konuda özellikle Aydın Ticaret Borsası ve İzmir Ticaret Odası gibi örgütlerle ortak projeler geliştirmeyi hedeflediklerini söyleyen Ölken, "Sektörün sivil örgütlerinden Zeytindostu Derneği'nin özellikle iç pazara yönelik güzel projeleri bulunuyor. Zeytinyağının faydalarını sağlık, spor ve sanat gibi üç başlıkta topluma anlatacak projeler kapsamında milli takım ile reklam filmi yapmaktan, fotoğraf yarışmalarına kadar pekçok çalışma yapılacak. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan da reklam çalışması için görüştüğümüz isimler arasında" dedi.

No comments: