Tuesday, September 23, 2008

Zeytinyağında 5 milyon dolarlık tanıtım kavgası

Sinan Doğan
Referans
23 Eylül 2008,Salı


Zeytinyağı sektörü yeni sezona bir ay kala tanıtım bütçesi kavgasına sahne oluyor. Sektörün nabzını tutan iki kurum arasında tartışmanın konusu; bütçenin miktarı ve kim tarafından nasıl kullanılacağı.

Zeytinyağı sektöründe üretici, tüccar ve ihracatçıların oluşturduğu Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi (UZZK) ile Ege İhracatçı Birlikleri bünyesinde kurulan Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi'nin (ZZTK) tanıtım kavgası alevlendi.

Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın elinde 5 milyon dolarlık tanıtım bütçesi bulunduğunu öne süren UZZK Başkanı Dr. Mustafa Tan, bütçenin sadece dış pazarlardaki tanıtımda kullanılmasına karşı çıktıklarını söyledi. Tan, "Bu bütçe ile iç pazarda da tanıtım yapılmalı. Ayrıca tanıtım aşamasında biz de yer almalıyız" dedi.

ZZTK Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Özdolgun ise yıllık tanıtım bütçelerinin 350-400 bin dolar olduğunu, bu paranın sadece 250 bin dolarını Dış Ticaret Müsteşarlığı'ndan aldıklarını belirterek "Dış pazarlarda Türk zeytinyağını tanıtmak bakımından iyi sonuçlar aldık. Yakında iç pazara da yöneleceğiz. Ancak UZZK'yı içimize almayacağız" diye konuştu.

Beş milyon doların takibindeyiz

Zeytin ve zeytinyağında yeni sezona bir ay kala tanıtım kavgası koptu. Türkiye'de var yılının yaşanacağı yeni sezonda yaklaşık 200 bin tonluk üretim bekleniyor. İç pazarda yaklaşık 60 bin ton ürün tüketilirken var yılında ortalama ihracat miktarı 80 bin ton. Devredecek stoklarla beraber Türk zeytinyağında sıkıntı yaşanmaması için hem içeride hem dışarıda tanıtım yapılması gerekiyor.

UZZK Başkanı Dr. Mustafa Tan, zeytin ve zeytinyağında ihracat kadar iç tüketimin de önem taşıdığını söyledi. Dış Ticaret Müsteşarlığı Başkanlığı'nca oluşturulan Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi'nin tanıtımı sadece dış pazara yönelik yapmasını eleştiren Tan, "Türkiye, Uluslararası Zeytinyağı Konseyi'ne (UZK) üye olduğu dönemde her yıl 500 bin dolar aidat ödüyordu. 1998'de üyelikten çıkıldı ve bu aidatın sektör için kullanılması kararlaştırıldı. Hesaplarımıza göre 10 yılda 5 milyon dolarlık bütçe oluşması gerekiyor. Önümüzdeki günlerde Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen'le görüşeceğiz. Bu paranın nerede olduğunu ve ne için kullanılacağını soracağız. Bize göre bu para iç tanıtımda ve sektörün sorunlarının çözümünde de kullanılmalı" diye konuştu.

Tanıtım komitesinin Ege İhracatçı Birlikleri üyelerinden oluşmasına da karşı çıkan Tan, "Bu komite bazı ihracatçıları temsil ediyor. Bu anlamda tanıtım için eksik bir yapı. Burada mutlaka UZZK'nın temsilcileri de olmalı" dedi.

UZZK'ya kapımız kapalı

Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği ve Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Özdolgun, tanıtım komitesini sektördeki firmaların ihracatlarından kestikleri yüzde 0.5 nispi aidat ile kurduklarını belirterek "Bu kesintilerden yaklaşık 100 bin doların üzerinde bütçe oluşturduk. Dış Ticaret Müsteşarlığı da 250 bin dolar verdi. Toplamda 350-400 bin dolarlık bütçemiz var. İddia edildiği gibi 5 milyon dolarlık bütçemiz yok" dedi.

Tanıtım komitesinin çalışma esaslarında dış tanıtımın yanında iç tanıtımın da yer aldığını vurgulayan Özdolgun, Hindistan'dan ABD'ye kadar çok farklı ülkelerde tanıtım çalışması yaptıklarını söyledi. Özdolgun, "Yakında iç pazarda da zeytinyağı tüketimini artırmak için çalışacağız. Bu konuda bir tanıtım filmi hazırladık. Bunu sinema salonlarında göstereceğiz" diye konuştu.

Tanıtım grubunun yapısının UZZK'yı içine alacak biçimde olmadığını ifade eden Özdolgun, bu kuruluşun da gerek yurtiçinde gerekse yurtdışında tanıtım yapmakta özgür olduğunu söyledi. Özdolgun, UZZK'nın sektörün üst çatısı olduğunu savunduğunu, gönüllü üyeliği esas alan bu kuruluşun sektörün tamamını temsil etme iddiasının olamayacağını dile getirdi.

Türkiye'nin zeytinyağı bilançosu (bin ton)
Yağ sezonu Üretim İhracat
2003-2004 79 46
2004-2005 145 92
2005-2006 115 47
2006-2007 166 75
2007-2008 72 13

No comments: