Saturday, September 06, 2008

ZEYTİN VE ZEYTİNYAĞI TANITIM KOMİTESİ

06 Eylül 2008,C.tesi

Zeytin ve zeytinyağı sektörünün bazı paydaşlarının, Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi ile ilgili son dönemde basında çıkan ve kamuoyunu doğru yönlendirmekten uzak beyanatları nedeniyle ZZTK Yönetim Kurulu kamuoyunu doğru bilgilendirmeyi zorunluluk olarak görmektedir. Bilgi eksikliğinden kaynaklandığını düşünmediğimiz açıklamaları masum bulmadığımızı da belirtmek isteriz.

Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi, Türkiye’de daha önce ve sonrasında kurulmuş olan tanıtım grupları gibi (Fındık Tanıtım Grubu, Seramik Tanıtım Grubu, Narenciye Tanıtım Grubu, Deri Tanıtım Grubu, Antep Fıstığı Tanıtım Grubu ve Su Ürünleri Tanıtım Grubu) Dış Ticaret Müsteşarlığı ve tanıtım grubunun kurulacağı ilgili ihracatçı birliğinin (Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği) katılımı ile 3 Nisan 2007 tarihinde kurulmuştur.

18 Temmuz 2008 tarihinde Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanımız Sayın Kürşad TÜZMEN’in katılımı ile basına ve kamuoyuna tanıtımı yapılan ZZTK’nın kuruluş hedef ve amaçlarını düzenleyen 1 numaralı maddesi, “ZZTK’nın amacı; geleneksel ihraç ürünlerimizden olan zeytin ve zeytinyağının iç ve dış pazarda tüketimiyle ihracatını arttırmak, AR-GE ve tanıtım çalışmalarını organize etmek ve yürütmektir” şeklindedir. Bu hüküm uyarınca ZZTK de diğer tüm tanıtım grupları gibi ürünün dış ve iç tanıtımını yapmaya başlamıştır.

ZZTK sektörde dış ve iç tanıtım için kurulmuş tek tanınmış resmi kurumdur. Yönetim Kurulu birisi Dış Ticaret Müsteşarlığı yetkilisi, dördü Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim veya Denetim Kurulu üyesi olmak üzere beş kişiden oluşmaktadır. Sekreterya hizmetleri Ege İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliğince yürütülmektedir.

Bütçesinin tamamını zeytin ve zeytinyağı ihracatçılarından alınan aidatlarla ile Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın verdiği yıllık proje desteği ile karşılayan Komitemiz oluşan bütçeyi en verimli şekilde dış ve iç tanıtım faaliyetlerinde kullanarak sektöre destek olacaktır. Bütçe olanaklarının yetersizliği nedeniyle şu aşamada sadece dış tanıtıma ağırlık verilmiş olmakla birlikte önümüzdeki süreçte iç tanıtıma da başlanacaktır.

Başta TOBB olmak üzere çeşitli kurumlar ile temas edilmiştir. Komitemiz bütçesinin genişletilerek daha yaygın ve etkin tanıtım olanakları yaratılması için çalışmalar sürdürülmektedir.

Türkiye’de son yıllarda yapılan büyük zeytin plantasyonları ile zeytin ağacı varlığımız 90 milyondan 150 milyona ulaşmıştır. Yakın zamanda bu rakam 200 milyon zeytin ağacına çıkacaktır. Türkiye, orta vadede yıllık 600-700 bin ton zeytinyağı üreten bir ülke haline gelecektir. Türkiye’nin bu üretimin tamamını iç piyasada tüketmesi olası değildir. İhracatta da akşamdan sabaha yeni pazarlar bulmak söz konusu olamayacağına göre Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi Türkiye’nin zeytin ve zeytinyağı ihracatını arttırmak için çalışmalar yürütmektedir.

Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi, kuruluşundan itibaren, Çin, Singapur, Hindistan ve ABD’nde gıda fuarlarına katılarak Türk zeytin ve zeytinyağının tanıtımını yapmıştır. ZZTK, bu çalışmalarını önümüzdeki süreçte arttırarak sürdürecektir. Nitekim 23-26 Eylül 2008 tarihlerinde Rusya’da düzenlenen Food Moscow 2008 Fuarında da tanıtım hizmetlerine devam edecektir.

Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesinin (ZZTK) kime bağlı olacağı, kimler tarafından oluşturulacağı ve kimin çatısı altında bulunacağı yönetmeliğinde açıkça belirlenmiş iken ortaya atılan bazı söylemleri sadece bilgi eksikliği ile açıklamak mümkün değildir. ZZTK olarak beklentimiz, kendilerini sektörün çatı kuruluşu ya da üreticinin temsilcisi olarak tanımlayan kurumlarımızın, sektör için yıllardır yaptıkları herkes tarafından bilinen Dış Ticaret Müsteşarlığı ve Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği’nin, bu yeni ve sektöre heyecan veren çabalarını alkışlamaları ve destek olmalarıdır.

ZZTK 2008-09 sezonu için gerekli hazırlıklarını sürdürmekte olup, bugüne kadar olduğu gibi dış ve iç tanıtım çalışmalarını artan bir ivme ile devam ettirecektir.

No comments: