Friday, March 20, 2009

TÜRK ZEYTİN VE ZEYTİNYAĞI JAPONYA’DA GÖRÜCÜYE ÇIKTI

20 Mart 2009,Cuma

Dünya’nın ikinci büyük ekonomisi Japonya’da sağlıklı beslenme bilincinin artışına paralel olarak zeytinyağı tüketimi katlanarak artıyor. Bugüne kadar İtalyan ve İspanyolların hakim olduğu Japonya pazarından daha fazla pay almak için Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi Japonya’nın Chiba kentinde düzenlenen, Foodex 34. Gıda ve İçecek Fuarı’na bir standla katılarak Türk zeytin ve zeytinyağını tanıttı.

Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi Yönetim Kurulu Başkan Vekili Metin Ölken ve Ege İhracatçı Birlikleri Raportörü Alper Alpar, Japonya, Çin ve Tayvan başta olmak üzere Uzakdoğu ülkelerinden gelen zeytin ve zeytinyağı alıcılarına Türk zeytin ve zeytinyağı pazarının büyüklüğü, kalitesi hakkında bilgi aktardılar.

Türkiye Milli Katılım Organizasyonu İhracatı Geliştirme Merkezi (İGEME) tarafından gerçekleştirilen Foodex 34. Gıda ve İçecek Fuarı’na katılan alıcıların talep ettiği ürün gamının çok geniş olduğunu belirten Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi Başkan Vekili Metin Ölken, “bazı firmalar meyvemsi sızma zeytinyağı isterken, bazıları özel tasarımlı şişelerde ambalajlı zeytinyağı, bazıları da yüksek hacimli zeytinyağı alımı yapıp yapamayacaklarını araştırıyor. Japon ithalatçılar yapacakları ithalat öncesinde ihracatçıları uzun soluklu bir deneme sürecinden geçiriyorlar, Japonlar açısından güven unsuru çok önemli, yazışma yoluyla kendilerine gönderilen teklifleri ciddiye almıyorlar, Japonya’ya mal satmak isteyen firmalarımızın bizzat gelerek fuarlarda ürünlerini tanıtmaları ve Japon ithalatçılarla yüz yüze görüşmeleri gerekiyor” dedi.

Sofralık zeytinde ise talep edilen çeşitliliğin daha fazla olduğunu anlatan Ölken şöyle konuştu: “Standımızı ziyaret eden ithalatçılar zeytini çerez şeklinde temin etmelerinin mümkün olup olmadığını sordular. Stantta yaptırılan tadımlarda sızma zeytinyağımız, yeşil zeytin, soslu dilimli zeytin, siyah zeytin ve siyah ve yeşil zeytin ezmeleri sunulmuş ve Japon alıcılar tarafından beğenildi.”

Foodex 34. Gıda ve İçecek Fuarı sırasında İtalya, İspanya ve Tunus gibi zeytin ve zeytinyağı üreticisi ülkelerin tanıtım çalışmaları yanında konferans düzenleyerek ülkelerinin zeytin ve zeytinyağının özelliklerini, kalitesini, bu ürünlerin dünya üretimi ve dış ticaretindeki ağırlıklarını vurgulayacak biçimde sunuş yaptıklarını belirten Ölken, ZZTK olarak önümüzdeki yıllaraki fuarlarda stantta yapılan tanıtımın yanında, Milli Katılım yaptığımız gıda fuarlarında Türk Mutfağı köşesi düzenleyerek burada ülkemizin tanınmış şeflerinin sunumlarıyla Türk Mutfağını tanıtmayı ve Türk yemeklerini tattırmayı düşündüklerini ayrıca, konferans, seminer düzenleme alternatiflerini de gündemlerine aldıklarını söyledi.

EATALY, TÜRKİYE İÇİN ÖRNEK MODEL OLABİLİR

Türk zeytin/zeytinyağının ve diğer Türk gıda ürünlerinin tanıtımı için örnek olabilecek Tokyo’nun merkezinde lüks bir semtte açılmış olan “EATALY” adındaki İtalyan süpermarketin pastadan zeytinyağına, peynirden şarapa kadar sadece İtalyan markalı gıda ürünlerinin satışının yapıldığını anlatan Ölken, “EATALY kendine özgü iç tasarımı yanında, bu marketin ortasına kurulmuş açık bir restoran ile İtalyan mutfağının lezzetlerini gelen müşterilere tattırıyor. Bu süpermarkette İtalyan markalı ürünler iyi bir fiyata pazarlanıyor. Raflarda yarım litrelik şişelerde zeytinyağı 25-35 dolar aralığında satışa sunulduğunu gözlemledik. Türkiye benzer konseptleri uyguladığı takdirde başarılı olacaktır” diye konuştu.

TÜRKİYE’NİN JAPONYA’YA ZEYTİNYAĞI İHRACATI 4 YILDA YÜZDE 230 ARTTI

Türkiye’nin zeytinyağı ihracatı son üç yıldır sürekli gerilerken, Dünyanın ikinci büyük ekonomisi olan ve sağlıklı beslenme bilincinin en gelişmiş olduğu Japonya’ya artıyor. Türkiye 2005 yılında Japonya’ya 3 milyon 285 bin 566 dolarlık zeytinyağı ihraç etmişken, 2006 yılında 6 milyon 556 bin 267 dolarlık altınsıvı ihracat rakamına ulaştı.

Türkiye’nin Japonya’ya zeytinyağı ihracatı 2007 yılında 8 milyon 4 bin 806 dolara, 2008 yılında ise 10 milyon 790 bin 37 dolara ulaştı. 2005 yılı ihracat rakamına göre 2008 yılındaki ihracat tutarı yüzde 230’luk artışa ulaştı.

No comments: