Tuesday, October 16, 2007

Tariş Zeytinyağı Birliği Başkanı Çetin: 20 yıldır uğraştığımız kültür yerleşiyor


Dünya
16/10/2007


İZMİR - Zeytinyağında, yıllardır iç tüketimini artıramayan Türkiye, son dönemde önemli bir mesafe katetti. Devletin zeytinyağına sağladığı desteklerle birlikte ağaç sayısındaki hızlı artışa parelel, zeytinyağı ürünlerinin market satışlarında yüzde 21.7 artış yaşandı. Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği'nin yaptığı piyasa araştırmasına göre, marketlerde satılan zeytinyağı miktarında ocak-ağustos döneminde, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 21.7 artış yaşandı. Her yıl ortalama 20 bin ton seviyesinde olan satış 8 ayda 17 bin tona ulaştı.
Zeytinyağında özellikle bilinçli tüketicinin tercihi olan ve ürünün en doğal hali olarak gösterilen sızma zeytinyağı tüketimindeki artış dikkat çekti. Sızma zeytinyağı satışları, geçen yıla göre yüzde 36.9 oranında arttı. Riviera zeytinyağı satışı da yüzde 12.5 büyürken, sağlık değerlerinin daha düşük olduğu rafine zeytinyağında tüketim yüzde 9.3 geriledi.

Markalaşma satışı artırdı

Yıllık yaklaşık 120 bin ton üretimin yapıldığı zeytinyağında 70 bin ton civarındaki miktarın iç piyasada tüketildiği tahmin ediliyor. Bu miktar içinden ancak 20-25 bin tonluk kısmı marketlerde satılıyor.

Marketlerde son dönemde değişik zeytinyağı markalarının boy gösterdiği dikkat çekiyor. Yapılan araştırmaya göre, Ağustos ayı sonunda pazarda Komili yüzde 27.9 ile lider olurken, Tariş yüzde 22.6 ile ikinci oldu. Kristal yüzde 13.3 ve Kırlangıç markaları da yüzde 5.4 paya sahip. Ölçümlenebilen verilere göre, 50'yi aşkın markanın bulunduğu diğer markaların payının ise yüzde 17.8 olduğu tahmin ediliyor.

Çetin: Her yeni marka pazarı büyütüyor

Rakamlarla ilgili değerlendirme yapan Tariş Zeytinyağı Birliği Başkanı Cahit Çetin, 20 yıldır Türkiye'de zeytinyağı kültürünü yerleştirmeye çaba gösterdiklerini, son dönemde sağlıklı gıda tüketiminde artan bilinçle birlikte zeytinyağının da yıldızının parladığını ifade etti.

Zeytinyağının diğer yağlara göre daha pahalı bir ürün olması nedeniyle kişi başına gelirle de doğrudan ilişkili olduğuna dikkat çeken Çetin, şöyle konuştu: "Zeytinyağında 20 yıldır yerleştirmeye uğraştığımız kültür gelişiyer. Bunu sevinçle izliyoruz. Artık bu ürünün tüketiminin önünde hiç bir engel yok. Katlanarak artacak. Pazara giren her yeni markayla pazar da büyüyor. Tariş olarak ihracattan önce iç tüketimin artmasını hedefliyoruz. İç tüketimde artış haberlerine ihracattan daha çok seviniyoruz."


"Zeytinyağında iç tüketim destekle artar"

Türkiye'deki zeytinyağı fiyatlarının Avrupa ülkelerinin oldukça üzerinde olduğuna işaret eden Boltaç Zeytinyağları'nın sahibi Sadık Boltaç, "AB ülkelerinde zeytinyağı fiyatının düşük olmasının sebebi devlet tarafından desteklenmesi. Türkiye'de de zeytinyağı devlet tarafından desteklenirse hem iç tüketim artar hem de ihracata yönelim fazlalaşır" diye konuştu.

Tarsus'ta 1928 yılından bu yana 5 kuşaktır zeytinyağı üretimi yapan Boltaç Zeytinyağları sahibi Sadık Boltaç, Türkiye'deki zeytinyağı fiyatlarının Avrupa ülkelerinin oldukça üzerinde olduğuna işaret ederek, "Örneğin İspanya'da zeytinyağının litresi 2 bin 100 Euro iken Türkiye'de 2 bin 600 Euro. AB ülkelerinde fiyatların düşük olma sebebi ise devlet tarafından desteklenmesi" diye konuştu. Boltaç, Türkiye'de de zeytinyağının devlet tarafından desteklenmesi halinde üretimin artacağını ve fiyatların düşeceğini vurguladı.

Bu yıl yağlık zeytin rekoltesinde yüzde 50'lere varan düşüş yaşanmasını beklediklerine dikkat çeken Boltaç, "Zeytin olmaması halinde zeytinyağı fiyatlarının artacağı düşünülebilir ancak böyle değil çünkü geçen yıldan üreticinin elinde 80 bin ton civarında zeytinyağı stoku var. Zeytinyağı, fiyatlar yüksek olunca tüketilmeyen bir ürün, ancak bu yıl hem geçen yılın stoğu hem de bu yılın üretimi eklenince ürün miktarının artmasını, böylece fiyatların da daha çok düşüp tüketimin de buna paralel olarak artmasını bekliyoruz."

No comments: