Friday, September 21, 2007

Güreli: "Tariş Başkanı Cahit Çetin'i Spekülatörlerin İsimlerini Açıklamaya Davet Ediyoruz"


Cihan Haber Ajansı
21 Eylül 2007

Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Nedim Güreli, Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Kooperatifleri Birliği Başkanı Cahit Çetin'i, basında yer alan, "Spekülatörler zeytinyağında fiyat düşürmeye çalışıyor." şeklindeki açıklamasında bahsettiği spekülatörlerin ismini açıklamaya davet etti.

Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Nedim Güreli, Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Kooperatifleri Birliği Başkanı Cahit Çetin'i, basında yer alan, "Spekülatörler zeytinyağında fiyat düşürmeye çalışıyor." şeklindeki açıklamasında bahsettiği spekülatörlerin ismini açıklamaya davet etti.

Çetin'in sözlerini ihracatçılar olarak üzerlerine almadıklarını belirten Güreli, Türkiye'de zeytinyağı fiyatlarının ihracat yapabilmek için uygun olmadığını daha önce basın aracılığıyla kamuoyu ile paylaştığını, zeytinyağı fiyatlarının dünya fiyatlarının üzerinde olmaya devam ettiği sürece de dile getirmeyi sürdüreceğini, görüşlerinin Çetin'in ifadesiyle "spekülatörlük", bazı köşe yazarlarının ifadesiyle "vatan hainliği", "minarenin kılıfını çalmak" şeklinde nitelendirilmesinin düşüncelerini değiştirmeyeceğini söyledi.


BASIN BÜLTENİ

EZZİB Başkanı Ali Nedim Güreli;

TARİŞ Başkanı Cahit Çetin’i
spekülatörlerin isimlerini açıklamaya davet ediyoruz


Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Nedim Güreli, TARİŞ Zeytin ve Zeytinyağı Kooperatifleri Birliği Başkanı Cahit Çetin’in basında yer alan, “Spekülatörler zeytinyağında fiyat düşürmeye çalışıyor” şeklindeki açıklamasında bahsettiği spekülatörlerin ismini açıklamaya davet etti.

TARİŞ Zeytin ve Zeytinyağı Kooperatifleri Başkanı Cahit Çetin’in sözlerini ihracatçılar olarak üzerlerine alınmadıklarını belirten Güreli, Türkiye’de zeytinyağı fiyatlarının ihracat yapabilmek için uygun olmadığını daha önce basın aracılığıyla kamuoyu ile paylaştığını, Türkiye’de zeytinyağı fiyatlarının dünya fiyatlarının üzerinde olmaya devam ettiği sürece de dile getirmeyi sürdüreceğini, görüşlerinin Çetin’in ifadesiyle “spekülatörlük” bazı köşe yazarlarının ifadesi ile “vatan hainliği”, “minarenin kılıfını çalmak” gibi nitelendirilmesinin düşüncelerini değiştirmeyeceğini söyledi.

Türkiye’nin zeytinyağında 2006-07 sezonunda var yılı olmasına rağmen zeytinyağı fiyatlarının dünya fiyatlarının üstünde olması nedeniyle, yok yılı olan 2005-06 sezonundaki ihracat rakamının altında kaldığını anlatan Güreli şöyle devam etti: “09 Eylül itibariyle Suriye’de 2 asit zeytinyağının tonu 2100 Avro, İspanya’da 2275 Avro iken Türkiye’de 2410 Avro’dur. Türkiye’deki zeytinyağı fiyatları dünyanın en yüksek zeytinyağı fiyatı haline gelmiştir. Bir önceki var sezonu olan 2004-2005 sezonunda 92 bin ton ihracat yapan Türkiye, geçen sezon 45 bin ton zeytinyağı ihraç edebilmiştir. Bu ihracattaki yüzde 52’lik gerileme zeytinyağı üreticise daha az gelir olarak geri dönecektir.”

Türkiye’de zeytinyağı tüketim alışkanlığının çok az olduğuna işaret eden Güreli, “Türkiye’de kişi başı zeytinyağı tüketimi 1 kg.’ı dahi bulmamaktadır. En iyimser ifade ile 70 bin ton iç tüketim olduğunu düşünecek olursak Türkiye bu ürünü ihraç etmek zorundadır. İhracatçıları üreticiye öcü gibi göstermek üreticiye yapılacak en büyük yanlıştır. Üretici ve ihracatçı aynı gemidedir, kimse ihracatçıları üretici karşıtı gibi göstermeye kalkışmasın” diye konuştu.

SEZONLAR İTİBARİYLE ZEYTİNYAĞI
ÜRETİM, İÇ TÜKETİM VE İHRACAT RAKAMLARI


SEZONLAR 2006/2007 2005/2006 2004/2005
Üretim 166.000 ton 93.000 ton 163.000 ton
İç Tüketim 65.000 ton 64.000 ton 60.000 ton
İhracat 45.000 ton 47.000 ton 92.000 ton

No comments: