Monday, September 10, 2007

Yağlı bitkilerde prim sistemi değişiyor


Olay Gazetesi
11 Eylül 2007


"Çiftçiye 1,1 milyar YTL`lik ek kaynak aktarılmasını sağlayan yağlı bitkilerdeki prim sistemi, uluslarası kurallara uyumu da sağlayacak şekilde değiştirilecek. "

Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, AB`ye de uyum amacıyla, halen kilo başına verilen yağlı bitkilerdeki prim sistemini, ``üretim alanı`` bazlı desteklemeye dönüştürmek üzere çalışma yapıyor. Kamuoyunun görüşüne de açılan çalışma uyarınca, çiftçiye üretim yaptığı alan dikkate alınarak temel destek ödemesi yapılacak. Ayrıca, çiftçinin kooperatif-birlik üyesi olması, makinalı hasat yapması, sözleşmeli üretime geçmesi, ürünü borsada tescil etmesi hallerinde de ek ödemeler gündeme gelecek. Sistem üzerindeki çalışmaların bu yıl tamamlanması halinde, uygulamaya 2008 yılı ürünleri için 2009 yılında geçilmesi öngörülüyor. Yeni sistemle ayrıca, destek tutarlarının 5 yıllık belirlenerek, çiftçinin uzun vadeli üretim planlaması yapmasının sağlanması da hedefleniyor.

MEVCUT SİSTEM NE?

Türkiye`de tarımsal üretim maliyetlerinin yüksekliği nedeniyle, maliyet ile piyasa fiyatı arasındaki farkın karşılanarak çiftçinin mağdur edilmemesi amacıyla, kütlü pamuk, yağlık ayçiçeği, soya fasulyesi, dane mısır, kanola, aspir ve zeytinyağı üretiminde, çiftçiye kilo başına ``telafi edici ödeme-prim ödemesi`` yapılıyor. Çiftçi ürünün sattıktan sonra, satış tutarına göre verilen destekler, genellikle ertesi yıl çiftçinin hesabına aktarılıyor. Prim tutarı belirlenirken, üretim maliyetleri, iç ve dış piyasa fiyatları yanında bütçe imkanları da göz önüne alınıyor. Prim ödenmesinde, Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS) üzerinden üretim ve ürün satış belgeleri istendiği için, üretici, üretim alanı, üretim miktarı, sertifikalı tohum kullanımı da kayıt altına alınmış oluyor.

No comments: