Saturday, September 15, 2007

ZEYTİNYAĞI İHRACATÇILARININ ÇİN SEFERİ


ZEYTİNYAĞI İHRACATÇILARI ÇİN PAZARINDA FINDIK İHRACATÇILARINI ÖRNEK ALACAK

ÇİN BÜYÜK BİR ZEYTİNYAĞI TÜKETİCİSİ OLACAK

ÇİN’DE ZEYTİNYAĞI TÜKETİMİ KATLANARAK ARTIYOR

ZEYTİN VE ZEYTİNYAĞI İHRACATÇILARI ÇİNLİ TÜKETİCİYİ KAZANMAYA GİTTİ


Zeytinyağı tüketimi son yıllarda katlanarak artan Çin Halk Cumhuriyeti’ne Türkiye’den zeytin ve zeytinyağı ihracatını arttırmak için kolları sıvayan Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği, Çin'in en önemli liman kentlerinden Xiamen'de 8-11 Eylül 2007 tarihleri arasında yapılan Uluslararası Yatırım ve Ticaret Fuarı’na (CIFIT) katılarak stand açtı, Çinlilere zeytin ve zeytinyağı ikramında bulundu. Çinli tüketicilerin beklentilerini öğrendi.

Çin’in 3 yıl önce yıllık 900 ton zeytinyağı tüketen bir ülke olduğunu belirten Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Nedim Güreli, Çin’in zeytinyağı tüketiminin her yıl artarak bu yıl 5 bin tona ulaştığını söyledi. Güreli, “Bu hızda tüketimlerinin artması halinde yakın gelecekte Çin önemli bir zeytinyağı ithalatçısı ülke haline gelecek. Şu anda zayıf olduğumuz bu pazarda güçlü bir oyuncu olmak istiyoruz. Bu anlamda son derece başarılı bir seyahat oldu” diye konuştu.

Türkiye’nin imajını geliştirmek için yapılan organizasyon sırasında standlarını Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen’in Çinli yetkililer ile birlikte ziyaret ettiğini anlatan Güreli, Tüzmen’in Çin temaslarının bütününde çok başarılı olduğunu ve Çinlilerle çok verimli bir işbirliği iklimini yakaladığını, bu başarının kendi sektörlerinin o pazara yerleşmesini tetikleyeceğini söyledi.

ÖLKEN: ÇİNDE 150 MİLYONLUK ZENGİN BİR ALICI KİTLESİ VAR

Çin’in özellikle zeytinyağı için önemli bir potansiyele sahip olduğuna işaret eden Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Grubu Başkan Vekili ve Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Metin Ölken ise, Çin’in şu ana kadar zeytinyağı ile tanışmasını tam anlamıyla tamamlayamamış durumda bulunduğunu kaydetti.

“Ülkenin sadece Doğu kıyısında özellikle Şangay ve çevresinde tüketim görülmekte” diyen Ölken şöyle devam etti: “Ancak Çin nüfusunun alım gücü yüksek kesminin dahi 150 milyona yakın insan olduğu düşünülür ise sadece ülke olarak değil tüm zeytinyağı üretici ülkelerinin Çin e yönelik yapacakları zeytinyağı tanıtım programları sonucunda ülkedeki tüketimin hızla artması beklenebilir. Ülke olarakta belki de ilk kez daha henüz gelişmekte olan bir pazarda yer alarak gelecek için çok önemli bir adım atmış oluruz. Bunun için belki ilk hedef pazar anlamında değil ama muhtemel pazar kapsamında Çin’e yönelik çalışmalar yoğunlaştırılarak yapılmalıdır.”

ZEYTİNDE DAHA UZUN MÜCADELE GEREKİYOR

Çinlilerin zeytin tüketim alışkanlıklarının yok denecek kadar az olduğunu belirten Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Vekili Emin Demirci, Çin’de zeytin ile ilgili çalışmalarda kendilerine Fındık Tanıtım Grubu’nu örnek aldıklarını söyledi.

Fındık Tanıtım Grubu’nun Çin pazarı ile ilgili çalışmalara başladığında 30 ton olan ihracatın bugün 1.200 ton seviyesine ulaştığını anlatan Demirci, “Çin’de 200 gr’lık kutularda zeytin satılıyor, İspanyol ve İtalyanların zeytinleri var ülkede yaşayan yabancılar için satılıyor. Tuzlu zeytin sevmiyorlar. Tuz tüketimi düşük, tuzsuz konserve türü sterilize edilmiş siyah zeytin satılabilir. İspanya ve İtalya bu tür zeytin satıyor. Bizim tuzlu siyah fermante edilmiş zeytinlerimiz damak tatlarına uymadı. Zeytinyağı gibi kısa vadede olmasa bize orta vadede başarı mümkün” şeklinde konuştu.

No comments: