Tuesday, September 18, 2007

Yüksek zeytin fiyatı zeytinyağı ihracatını vurdu üretici primi artırılsın‏


Anadolu Ajansı / REFERANS GAZETESİ
18.09.2007


Zeytindostu Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Metin Ölken, yurtiçi fiyatlardaki yükseklikten dolayı zeytinyağı stoklarının son yıllarınen yüksek rakamına ulaştığına dikkat çekti.

Zeytindostu Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Metin Ölken, sektörün,ihracat açısından özellikle zeytinyağında son 2 yıldır yurtiçi fiyatlarındaki yükseklikten dolayı kan kaybettiğini söyledi. Ölken,zeytinyağı stoklarının son yılların en yüksek rakamına ulaştığını ifade etti.

Ölken, Türkiye'de son 10 yılda gerçekleştirilen yeni dikimler sonrasında zeytin ağacı varlığının 150 milyonun üzerine çıktığını,sağlanacak üretim artışıyla dünya üretim sıralamasında zeytinde birinciliğe, zeytinyağında da ilk üçe ulaşılmasının hedeflendiğini belirtti. Ölken, üretimde sürekliliğin sağlanmasının iç tüketim ve ihracatta istikrar getireceğini ifade ederek şöyle konuştu: "Üretim sürekliliği açısından zeytin ağacı sayısını tahmin etmekle beraber üretim teknolojilerinin henüz istenilen düzeyde olmayışı, üretim istikrarı açısından olumsuz bir noktadadır. Biz ise ne yazık ki yıllardır üreticiyi korumanın sadece taban fiyatlarıyla tarım satış kooperatiflerini kullanarak yapılabileceğinden başka bir düşünce geliştiremediğimiz için bu geçiş sürecinde ciddi sıkıntılar yaşıyoruz. Görev zararı adıyla trilyonlarca lira harcanarak üreticiye şirin gözükme ve oy toplama amacı ile birliklerin finanse edilmesi yerine üretimin istikrarlı ve randımanlı duruma getirilmesine harcanmış olsaydı, bugün sektör ayakları üzerinde duran ve dünya lideri konumunda olabilirdi" diye konuştu.

Zeytinyağı stoklarının son yılların en yüksek rakamına ulaştığına dikkat çeken Ölken, "Sektör, ihracat açısından özellikle zeytinyağında son 2 yıldır yurtiçi fiyatlarındaki yükseklikten dolayı kan kaybetmiştir. Dünya gerçeklerini değerlendiremeyen birtakım kişi ve kurumların yanlış yönlendirmeleri sonucunda, yüksek fiyat beklentisine sokulan üreticiler ürünleri satmamış, finansman ihtiyaçlarını özel bankalardan tarımsal krediler alarak beklemeye geçmişlerdir" dedi.

Fiyatlar düşme eğiliminde

Ölken, dünya fiyatlarının, mart ayından beri genel olarak düşme eğiliminde olduğunu, şu anda Türkiye'de fiyatların dünya fiyatlarının üzerinde seyrettiğini belirterek şöyle devam etti:

"2007-2008 rekolte beklentisi dünya genelinde iyi olduğundan fiyatlardaki baskının devam edeceği düşünülmektedir. Tüm bu gelişmeler üreticilerin de aleyhinedir. Durum böyle olunca sektörün sağlıklı gelişmesi için zorunlu olduğunu her zaman ifade ettiğimiz üretim primleri konusunda 'zeytinyağına 1 YTL, zeytine 20 YKr prim için elele' adında bir kampanya başlattık."

Ölken, kampanyanın amacının, bugüne kadar "üreticiye mavi boncuk" niyetiyle verilen üretim prim mantığını değiştirerek üreticinin üretim maliyetlerine ciddi bir destek olunmasını ve bir borsa malı olan zeytinyağının fiyat hareketlerinden üreticinin korunmasını sağlamak olduğunu anlattı. Ölken, "Avrupa Birliği'nde (AB) 2 YTL olan bu primin ülkemizde de en azından 1 YTL olarak tespit edilmesi için sektörde tek ses olarak Ankara'ya bu talebimizi iletmek için girişimlerde bulunuyoruz" dedi.

Damla sulamaya geçilmeli

Ölken bu arada, küresel ısınmaya karşı en dayanıklı ağaçlardan birisi olan zeytin ağacının, olumsuz etkilerden korunmasının damla sulama sistemine geçilmesiyle mümkün olduğunu da vurguladı. Ancak Türkiye'de bu sisteme dahil olan üretici oranının henüz onda 1'e bile ulaşmadığını anlatan Ölken, rakip ülkelerden İspanya'da bu oranın yüzde 50'nin üzerinde olduğunu, AB dışındaki rakiplerin önemli bir bölümünün bu konularda Türkiye'den çok önde bulunduğunu sözlerine ekledi.

Türkiye'nin zeytinyağı ihraç ettiği ilk 10 ülke (2006/2007 sezonu)

Ülke Miktar (kg) Tutar (&)

Birleşik Devletler 11.033.895 35.637.941
İtalya 9.594.640 30.429.963
Kanada 3.324.838 12.397.744
İspanya 2.404.620 7.223.796
Fildişi Sahili 1.915.820 6.713.703
Japonya 1.762.962 6.964.064
Avustralya 1.561.774 5.762.495
Seyşel Adaları 921.040 3.465.799
Güney Kore 409.622 1.610.953
Suudi Arabistan 316.256 1.035.270
Genel Toplam 36.742.778 125.289.673

Kaynak: Ege Zeytin-Zeytinyağı İhracatçıları Birliği

***

Zeytinyağı ihracatçısı yüksek fiyattan şikayetçi‏

-DÜNYA GAZETESİBURSA -
18/09/2007


Zeytindostu Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Metin Ölken, sektörün, ihracat açısından özellikle zeytinyağında son 2 yıldır yurtiçi fiyatlarındaki yükseklikten dolayı kan kaybettiğini söyledi.Ölken, Türkiye'de son 10 yılda gerçekleştirilen yeni dikimler sonrasında zeytin ağacı varlığının 150 milyonun üzerine çıktığını,sağlanacak üretim artışıyla dünya üretim sıralamasında zeytinde birinciliğe, zeytinyağında da ilk üçe ulaşılmasının hedeflendiğini belirtti.

Ölken, üretimde sürekliliğin sağlanmasının iç tüketim ve ihracatta istikrar getireceğini ifade ederek, "Üretim sürekliliği açısından zeytin ağacı sayısını tahmin etmekle beraber üretim teknolojilerinin henüz istenilen düzeyde olmayışı, üretim istikrarı açısından olumsuz bir noktadadır. Biz ise ne yazık ki yıllardır üreticiyi korumanın sadece taban fiyatlarıyla tarım satış kooperatiflerini kullanarak yapılabileceğinden başka bir düşünce geliştiremediğimiz için bu geçiş sürecinde ciddi sıkıntılar yaşıyoruz. Görev zararı adıyla trilyonlarca lira harcanarak üreticiye şirin gözükme ve oy toplama amacı ile birliklerin finanse edilmesi yerine üretimin istikrarlı ve randımanlı duruma getirilmesine harcanmış olsaydı, bugün sektör ayakları üzerinde duran ve dünya lideri konumunda olabilirdi. "Sektör, ihracat açısından özellikle zeytinyağında son 2 yıldır yurtiçi fiyatlarındaki yükseklikten dolayı kan kaybetmiştir. Bugün için zeytinyağı stokları,son yılların en yüksek rakamına ulaşmıştır. Ancak dünya gerçeklerini değerlendiremeyen birtakım kişi ve kurumların yanlış yönlendirmeleri sonucunda, yüksek fiyat beklentisine sokulan üreticilerin ürünleri satmamış, finansman ihtiyaçlarını özel bankalardan tarımsal krediler alarak beklemeye geçmişlerdir."

Fiyat baskısı

Ölken, dünya fiyatlarının, mart ayından beri genel olarak düşme eğiliminde olduğunu, şu anda Türkiye'de fiyatların dünya fiyatlarının üzerinde seyrettiğini belirterek, "2007-2008 rekolte beklentisi dünya genelinde iyi olduğundan fiyatlardaki baskının devam edeceği düşünülmektedir. Tüm bu gelişmeler üreticilerin de aleyhinedir. Durum böyle olunca sektörün sağlıklı gelişmesi için zorunlu olduğunu her zaman ifade ettiğimiz üretim primleri konusunda "Zeytinyağına 1 YTL,zeytine 20 YKr prim için el ele" adında bir kampanya başlattık.Kampanyanın amacı bugüne kadar 'üreticiye mavi boncuk' niyetiyle verilen üretim prim mantığını değiştirerek, üreticinin üretim maliyetlerine ciddi bir destek olunmasını ve bir borsa malı olan zeytinyağının fiyat hareketlerinden üreticinin korunmasını sağlamayı amaçlıyoruz. AB'de 2 YTL olan bu primin ülkemizde de en azından 1 YTL olarak tespit edilmesi için, sektörde tek ses olarak Ankara'ya bu talebimizi iletmek için girişimlerde bulunuyoruz. Talep ettiğimiz seviyelerde bir üretim priminin sektörün önünü açacağına inanıyoruz."

No comments: