Sunday, July 06, 2008

AB'de Zeytinyağı Pazarlama Standartlarında Değişiklik‏

Evren Güldoğan
06 Temmuz 2008,Pazar


Avrupa Birliği zeytinyağı pazarlama standartlarına dair tüzüğünde 3 Temmuz 2008 tarihli Avrupa Birliği Resmi Gazetesi’nde yayınlanan ufak bir değişikliğe giderek etiketlerde isteğe bağlı referanslara yer verilmesine ilişkin kuralların uygulanmasını 30 Kasım’a kadar erteledi. Z&Z Akdeniz Kültürü Dergisi’nin dördüncü sayısında yayınlanan “AB’de Zeytinyağını Pazarlamanın da Standardı Var” başlıklı yazımda ayrıntısıyla incelediğim söz konusu kurallar çerçevesinde natürel zeytinyağlarının organoleptik niteliklerine ilişkin tanımlamalara etiketlerde, ancak bunların bir tadım paneli tarafından onaylanması durumunda yer verilmesi mümkün.

Fakat Topluluk’un mevcut mevzuatı 16 olumsuz niteliğe karşı sadece dört olumlu tanımlamaya yer veriyor. Bu eksikliği gidermek amacıyla Avrupa Birliği zeytinyağı alanında sık sık referans aldığı Uluslararası Zeytin Konseyi’nin natürel zeytinyağlarının olumlu niteliklerinin değerlendirilmesine yönelik araştırma-geliştirme çalışmalarını desteklemiş ve bu çalışmaların tamamlanmasını beklemek maksadıyla pazarlama standartlarının uygulanmasını daha önce de ertelemişti. Söz konusu teknik çalışmalar Kasım 2007 itibariyle tamamlanmış durumda. Avrupa Birliği hali hazırda standartlara ilişkin tüzüğünü Konsey’in yeni yöntemleriyle uyumlu hale getirmek için çalışıyor (Yani sadece Ankara Brüksel’e değil, Brüksel kendisi de en ileri uygulamalara uyum çalışmaları yürütüyor.). Pazarlama standartlarının uygulanmasının bir süre daha ertelenmesi hem bu uyum çalışmalarının tamamlanması hem de yeni kuralların yürürlüğe giriş tarihinin 2008/2009 pazarlama sezonu başlangıcına denk getirilmesini amaçlıyor.

No comments: