Monday, July 21, 2008

İspanyollar kadar yersek zeytinyağında sorunu çözeriz

Sinan Doğan
Referans
19.07.2008


Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, 'İspanya'nın 5 yıl arkasında gidiyoruz. Yılda 700 bin ton yağ yiyorlar. Ben her sabah ekmeği zeytinyağına bandırıyorum. Herkesin bunu yapması lazım. İspanya kadar yağ tüketirsek zeytinyağında sorunları çözeriz' dedi.

Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, zeytinyağında önümüzdeki yıllarda 600 bin ton civarında rekolte beklendiğini, artık bu üründe var yılı, yok yılı sorununu çözüp kalıcı politikalar belirlenmesi gerektiğini söyledi. Tüzmen, "Bir İspanyol yılda 14 kilo zeytinyağı tüketirken, bizim tüketimimiz 1 kiloda kalıyor. İspanya kadar yağ tüketirsek zeytinyağında sorunları çözeriz" dedi.
Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi'nin tanıtım toplantısı cuma günü Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Dış Ticaret Kompleksi'nde gerçekleşti. Toplantıda ilk olarak Türk zeytinyağının tanıtımı için hazırlanan film gösterildi. Toplantıda konuşan Tüzmen, önümüzdeki dönemde zeytinyağı ihracatını ve iç tüketimi artıracak çalışmalar yapacaklarını açıkladı. 2002 İspanyası'nın ihracatı, gayri safi milli hasılası ile 2007 Türkiyesi'nin rakamlarının çok yakın olduğuna dikkat çeken Tüzmen, "Onların 5 yıl arkasında gidiyoruz. İspanya deyince akla zeytinyağı üretimi ve tüketimi geliyor. 700 bin ton olan üretimi 1 milyon tona çıkardılar. Yılda 700 bin ton yağ yiyorlar. Ben her sabah ekmeği zeytinyağına bandırıyorum. Herkesin bunu yapması lazım. O zaman ölçek ekonomisi yapıp, ürünü tanıtıp yola devam ederiz" diye konuştu.

Var yılı, yok yılını çözelim
AB'nin zeytinyağının önemini kavradığını ve ton başına bin 355 euro teşvik verdiğini vurgulayan Tüzmen, İspanya'nın 1 milyar euro, Yunanistan'ın ise 250 milyon euro teşvik aldığını söyledi. Tüzmen, bu desteklerle İspanyollar'ın dünya piyasalarında söz sahibi olduğunu belirtti.
Türkiye'nin tarım ürünleri ihracatının geçen yıl 9.2 milyar dolara ulaştığını, bu yıl sonunda ise 12 milyar dolar hedeflediklerini ifade eden Tüzmen, diğer tarım ürünlerinde ihracatın yüzde 28 artarken, zeytinyağında ihracatın gerilediğini söyledi. Tüzmen, "İhracatı artırmak için gün doğru gün, zaman doğru zaman. Tanıtım yaptığımız pazarlarda ihracat yüzde 100 arttı. Var yılı içinde çalışmaları yapıp polikaları belirlemeliyiz. Bu sene zeytinde var yılı, rekolte 170 bin ton seviyesinde olacak. O zaman yine politika belirlemeyi unutacağız. Artık var yılı, yok yılı farkını ortadan kaldırmak zorundayız. Markalı ve kutulu ihracata ağırlık vereceğiz. Lisanslı depoculuğu faaliyete sokup, stokları minimuma indirmeliyiz. Bu şekilde belirlediğimiz hedef pazarlarda kaliteli yağımızla rekabet ederiz" dedi.

Komite sektörde devrim yapacak
Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdürü Ali Boğa da, dahilde işleme rejimi ile zeytinyağı ihracatının önünün açılabileceğini belirterek, aksi takdirde artan üretimin hedeflenen miktarda satılamayacağını söyledi. Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Nedim Güreli, ihracatçının fiyat tutturamadığı için ciddi kan kaybettiğini söyledi. Geçen sezon 80 bin ton olan ihracatın, 10 bin tona kadar gerilediğini belirten Güreli, "Yeni dikilen ağaçlarla üretim 600 bin tona ulaşacak. Bu yağı nereye satacağız? Ciddi bir panik havası olacak. Bunun için tanıtım komitesi kurduk. Yeni sezon öncesi sıkıntıların çözülmesi için köylere gideceğiz" dedi.
TİM Başkanı Oğuz Satıcı ise, dünyanın zeytin devi olma fırsatının kaçırıldığını, tanıtım komitesiyle Türkiye'nin zeytin devrimi yapacağını söyledi.

No comments: