Saturday, July 19, 2008

“Zeytinyağı tüketimi AB seviyesine ulaşmalı”

Tarım Merkezi
19 Temmuz 2008,Cumartesi


İhracatın; 2008 yılının ilk 6.5 ayında 74 milyar dolara ulaşan rakamın, 2005 yılı toplam ihracatını kısa dönemde aştığını söyleyen Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Kürşat Tüzmen, tarım ürünleri ihracat potansiyelinin bu rakam içinde 10-12 milyar dolara ulaşmasını beklediklerini söyledi. Nisan ayında faaliyete başlayan Zeytin ve Zeytinyağı Komitesi’nin tanıtım toplantısı Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Dış Ticaret Kompeksi toplantı salonunda gerçekleştirildi.

Önümüzdeki dönemde zeytin ve zeytinyağı ihracatının artarak devam etmesini hedeflediklerini ifade eden Bakan Tüzmen, Türkiye’nin içeride zeytinyağı tüketimini arttırarak, Avrupa Birliği seviyesinde tüketime ulaşması gerektiğini söyledi.

Zeytinyağı toplam ihracatının gerilemesine karşın, zeytinyağının tanıtımının yapıldığı pazarlarda Zeytin ve Zeytinyağı Komitesi’nin kurulmasını çok olumlu bir adım olarak nitelendiren Tüzmen, “Gün doğru gün, zaman doğru zaman. Zeytinyağı ihracatı ciddi ölçüde azaldı. Yüzde 35’lerle diğer sektörler rekor kırarken, neden bu sektör geriliyor. Bunun için tanıtım yapmalıyız, tanıtım yaptığımız pazarlarda yüzde 106 artış sağladık. Bu artışı devam ettireceğiz. Ağırlığı tanıtıma vereceğiz. Tarım ürünleri ihracatı geçen yıl 9.2 milyar dolara geldi. Bu sene ilk defa 10 milyar dolarları aşıp 12 milyar dolarlara ulaşabiliriz. İhracat yüzde 28 oranında artıyor. Tarım ürünlerinde proaktif ürün politika izlemek zorundayız” dedi.

Türkiye’nin zeytinyağı tüketimini arttırarak var ölçek ekonomisi ile ihracatını arttırması gerektiğinin altını çizen Tüzmen, “İspanya ve Türkiye’ye çok benziyor. İspanya’nın 2002 ihracatı, Gayri Safi Milli Hâsılası ile 2007’nin Türkiye’si bir birine çok benziyor. 5 yıl arkasından geliyoruz. İspanya deyince akla hem zeytinyağı üretimi hem tüketimi geliyor. 700 bin ton istikrarı sağlamıştı, şimdi 1 milyon tona yaklaştı. Türkiye olarak zeytinyağı tüketmiyoruz. Yılda kişi başına yalnız 1 kg tüketimi var iken, İspanya 14 kg civarında. İçeride tüketirseniz ihracatı da arttırırsınız. Bizim tüketim eğilimlerimizi değiştirmemiz gerekiyor. Avrupa Birliği üyesi olacağız diyoruz. Onların tüketim kalıplarına uymak zorundayız. Ben her sabah ekmeği zeytinyağına bandırıyorum, herkesin bunu yapması lazım. O zaman ancak ölçek ekonomisini yaparak bu ürünün tanıtımını yapıp yola devam ederiz” dedi.

Dünyanın zeytin devi olma fırsatını elimizden kaçırdığımızı, ancak tekrar yakalanabileceğini söyleyen Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Oğuz Satıcı, “Zeytinyağı tanıtım komitesi ile bizim yapmamız gereken zeytin devi olmak için devrim komitesi gibi çalışmak olmalı. Sadece dış pazarda değil, Türkiye’de de zihinsel devrimi gerçekleştirmeliyiz. Öncelikle Avrupa Birliği’ne ambalajlı ve katma değeri yüksek ürünler üretip, tüketici ‘evet ben Türk zeytinyağı alıyorum’ diyebilmeli. Zoru başarırız, imkânsız zaman alır” diye konuştu.

REKABET KOMİTESİ YÜKSEK REKOLTEYE HAZIRLANIYOR

Ege zeytin ve zeytinyağı ihracatının ciddi kan kaybı yaşadığını ifade eden Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği (EZZİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Nedim Güreli, “İhracatta ciddi kan kaybediyoruz. İhracatımız 80 bin tonlardan 10 bin tona geriledi. Türkiye zeytin ağacı sayısı son yıllarda ikiye katlandı. Yeni dikilen ağaçlar meyvelerini gelecek yıldan itibaren verecek. Gelecek senelerden itibaren üretim 600 bin tona çıkabilir. O gün geldiğinde bu zeytinyağını nereye satacağız? Ciddi bir panik ve malı satamama havası olacak. O nedenle bu tanıtım komitesini kurduk. Rekabet edebilir hale geldiğimizde ciddi pay alacağız” dedi.

EZZİB 60 KÖYÜ DOLAŞIP DİR’İ ANLATACAK

İhracatçının kâr etmekten ve pazarda yerini korumaktan başka düşüncesi olmadığını, bu nedenle Dahilde İşleme Rejimini (DİR) istediklerini belirten Güreli, “Biz kâr etmek zorundayız. Borçlarımızı silen devlet yok. Zarar edenler iflas etti, evine bile haciz geldi. Romanya Carrefour’un raflarından düşen firmalar oldu. 2012’ye kadar tekrar o raflara giremeyecek. Bunu anlatmak için köylülerin olduğu yerlerde toplantı yapacağız bu yaz. 60 köyü dolaşıp köylüye anlatacağız” dedi.

No comments: