Tuesday, February 26, 2008

Zeytinyağı su yüzüne çıkıyor


Türkiye önemli zeytinyağı üreticisi ülkelerden biri olmasına rağmen tüketimde dünyanın çok gerisinde kalırken, Doğu Akdeniz'de bu sektör yeniden canlanıyor. Bölgede bir yandan zeytin ağaçları dikiliyor, diğer yandan işleme tesisleri kuruluyor. Tesisler, zeytin üretiminin bölgede artmasını bekliyor.

Adana-21.02.2008

Doğu Akdeniz yöresinde son yıllarda kurulan zeytinyağı tesislerinden biri, 3 yıl önce 3 arkadaşın bir araya gelerek kurdukları Çukurova Zeytin İşletmeleri A.Ş. Kendine ait Purolive markasıyla ürettikleri naturel sızma zeytinyağını tüketicilere ulaştıran firma, şimdiden bölgedeki büyük marketler ve otellerde tercih edilir hale geldi.

Çukurova Zeytin İşletmeleri A.Ş. yönetici ortağı ve Zeytin Dostu Derneği Kurucu üyesi Adana Temsilcisi Haldun Coşkun, sektörün bölgede hak ettiği seviyeye yükselebilmesi için, hızla ve programlı bir şekilde yağlık zeytinyağı ağacı dikiminin artırılması gerektiğini söyledi. Çiftçinin bu yönde teşvik edilmesinin gelişmeyi hızlandıracağını belirten Haldun Coşkun şöyle konuştu: "Zeytinyağı üretiminde en üst sıralarda olmakla övünen ülkemizin bu ürünü tüketimi ise çok düşük. Tarihi kayıtlara göre zeytinciliğin dünyada ilk kez başladığı yer olan Doğu Akdeniz'de pamuk başta olmak üzere alternatif ürün bolluğu bulunması, zeytinciliği arka plana itmiş. Zeytin ağacının hasat zamanının uzun olması ve yöremiz çiftçisinin bu dönemi finanse edememesi de zeytin yetiştiriciliğin gelişimindeki en önemli etkenlerden biri. Dolayısıyla çiftçi, daha kısa zamanda gelir elde edilen pamuk, mısır ve buğday gibi ürünleri tercih ediyor. Zeytinciliğin bu bölgede tekrar gelişmesi için, zeytincilik yapacak çiftçiyi uzun süren hasat döneminde rahatlatacak destekleri devlet ve özel sektörün sağlaması gerekiyor. Bu çerçevede geçtiğimiz ay bölgemizde Doğu Akdeniz Zeytin ve Zeytinyağı Zirvesi ilk kez düzenlendi. Tertip komitesinde Zeytin Dostu Derneği'nin Adana Temsilcisi olarak ben de yer aldım. Purolive'in de sponsor olduğu zirve ile bölgemizde zeytin ve zeytinyağının geliştirilmesine yönelik önemli adımlar atıldı."

İŞLEME TESİSLERİ ZEYTİN BEKLİYOR
Haldun Coşkun, bölgede 10'a yakın zeytinyağı sıkım ve işleme tesisi bulunmasına rağmen bu tesislerin tam kapasite çalışmadığını hatta bazıların atıl bir vaziyette olduğunu da söyledi. Coşkun, "Şu anda bölgede yeterince zeytin üretimi yapılmıyor. Zeytinyağı işleme tesisleri, ürün bulamadığı için ya düşük kapasiteyle çalışıyor, ya da hiç faaliyet gösteremiyor. Biz de firma olarak şu anda yeni bir tesis açmayı düşünmüyoruz. Ancak önümüzdeki yıllarda artacak yağlık zeytin ağaçlarına paralel olarak, yağ tesisleri tam kapasite çalışmaya başlayacaktır. Hatta yenileri de kurulacaktır" diye konuştu.

BÖLGEDE KRİTER OLDUK
Sektörün bölgedeki gelişiminin motorunu, zeytinyağı tüketiminin giderek artması olduğunu vurgulayan Coşkun, firma olarak yarattıkları Purolive'nin, natürel sızma zeytinyağı için bir kriter haline geldiğini söyledi. Coşkun, artık bölge tüketicisinin kaçak ve nerede üretildiği belli olmayan zeytinyağından kaçındığını kaydetti. Çukurova Zeytin olarak şu anda aylık 5 ton ambalajlı zeytinyağını piyasaya verebildiklerini belirten Coşkun, bölgedeki yağlık zeytin ağacı dikiminin artmasıyla bu kapasiteyi 50 tona çıkarmayı hedeflediklerini söyledi.
Haldun Coşkun, Anadolu yemek kültürünün zeytinyağı tüketimini olumsuz etkilediğine de dikkat çekti. Yaşlılıkta sağlıklı bir yaşam garantisi veren zeytinyağının tüketiminin, tanıtım ve promosyonlar düzenlenerek artırılabileceğini belirten Coşkun, "İnsanlar artık daha bilinçli. Sağlık için uzmanların tavsiye etmediği katı yağları terk etmeye başlıyor. Ülkemizde yapılacak bir tanıtım kampanyasıyla bir yıl gibi kısa sürede, şu anda 1 litre olan tüketim 2 litreye çıkacaktır. Bu rakama çıkıldığı taktirde Türkiye'nin zeytin yağı ihtiyacı ancak kendine yetecektir. Elbette bu süreçte zeytinyağında istikrarlı marka yaratmak da çok önemlidir. Bunun için biz de Zeytin Dostu Derneği olarak elimizden geldiğince insanları yönlendiriyoruz" dedi.

No comments: