Friday, June 13, 2008

ZEYTİNYAĞI TADIM PANELİNE BİR ADIM KALDI

13 Haziran 2008,Cuma

Türkiye, son yıllarda zeytin ağacı varlığını 150 milyon adede çıkardı ve zeytinyağı üretiminde dünya ikinciliğini hedefliyor. Sektörün hedefleri büyüyünce ortaya çıkan zeytinyağı tadım uzmanı açığını kapatmak için Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Nedim GÜRELİ’nin önerisi ve desteğiyle Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği, Aydın Ticaret Borsası ve Gıda Laboratuarı, Aydın Ticaret Odası, Aydın Sanayi Odası, Gıda Mühendisleri Odası, Zeytindostu Derneği işbirliğinde “Ulusal Tadım Panelisti Eğitimi” düzenleme kararı aldı.

Zeytin ve Zeytinyağı sektörünün sorunlarına kalıcı çözümler üretmek için çalışmalarına tüm hızıyla devam ettiklerini söyleyen Zeytindostu Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Metin Ölken, “Bu kez de kalite sorunlarının aşılması için hayati önemi bulunan tadım uzmanlarını yetiştirilmesi için eğitim çalışmalarına hız verdik. Aydın Zeytin Hasat Şenliği sırasında ilki gerçekleştirilen Ulusal Tadım Panelisti Eğitimi’nin ikincisi, 16-21 Haziran 2008 tarihleri arasında İzmir’de gerçekleşecek” diye konuştu.

Bu eğitim ile 2007 yılı Kasım ayında Aydın’da düzenlenen Zeytinyağı Tadım Uzmanı kursunda başarılı olan 30 kişilik tadım panelisti adaylarının, ikinci kademede uzmanlığa adım eğitimi alacaklarını belirten Ölken, şöyle devam etti: “Eğitimler bir yıl içerisinde kademeli olarak devam ettirilecek ve böylece başarılı olan tadım uzmanı adaylarından oluşacak bir tadım paneli kurulacaktır. Son aşamada ise Zeytindostu Derneğimiz tarafından Uluslararası Zeytin Konseyi’ne (IOC) akreditasyon başvurusu yapılarak tadım paneline resmiyet kazandırılacak.”

Türkiye’de Avrupa Birliği’ne uyum sürecinde tadım panellerinin bir zorunluluk haline geldiğini savunan Zeytindostu Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Metin Ölken, “Dış pazar baskısı nedeniyle tadım analizlerinin tebliğe girmesi acil olarak tadım uzmanları yetiştirmeyi zorunlu kıldı. Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Zeytinyağı ve Prina Yağı Tebliği ile zorunlu hale gelen ve geçiş için 3 yıl süre tanınan zeytinyağında duyusal analizlerin yapılması konusunda 1 yıla yakın bir süre geçti. Buna karşılık şu ana kadar kayda değer bir ilerleme olmadı ve de ülkemizde tadım konusunda yeterli sayıda uzman yetiştirilemedi. Tadım, ihracatta giderek zorunluluk haline geliyor. Bu nedenle zeytinyağı sektöründe faaliyet gösteren firmalarımızın tadım konusunda kendilerini geliştirmeleri ve ihracatta yaşanabilecek teknik engellerin önüne geçebilmeleri amacıyla Zeytindostu Derneği olarak bu eğitimleri düzenlemeye başladık. Ulusal Zeytinyağı Tadım Panelisti Eğitimleri IOC tarafından akredite edilmiş İtalyan uzmanlar tarafından Zeytincilik Araştırma Enstitüsü’nde verilecek. Eğitimler 16-21 Haziran tarihlerinde 3 er günlük ve 30’ar kişilik iki gurup halinde düzenlenecek. Daha öncesinde ilk eğitimi almış olan kursiyerlerden oluşan 30 kişilik bir gruba ikinci kademede uzmanlığa adım eğitimi verilecek. Ayrıca yine ilk kez eğitim alacak 30 kişilik ikinci bir grup daha kurularak, ön eğitim verilecek. Eğitimlerin sonucunda başarılı olanlara başarı sertifikası, başarısız olanlara ise katılımcı sertifikası verilecek” şeklinde konuştu.

TADIM PANELİSTİ NEDİR ?

Bütün gıda maddelerinde olduğu gibi zeytinyağında da kalite kontrolü yapılırken , temel olarak üç noktayla dikkat edilir; sağlık ve beslenme açısından kontrol, hile açısından kontrol ve ağız tadı (nefaset) açısından değerlendirme. Zeytinyağının fiziksel ve kimyasal analizlerinin öneminin yanı sıra, duyusal analizler de büyük önem taşımaktadır. Bu husus metodolojik eğitim, sağlıklı bünye ve uzun bir süreçte kazanılan tecrübeyle mümkündür. IOC tarafından üzerinde önemle durulan bir konu olan zeytinyağı panelistleri zeytinyağının ithalat ve ihracatında da kilit konumdadır. Buna rağmen ülkemizde zeytinyağı tadımı yapacak IOC tarafından akredite edilmiş tadım panelistleri (zeytinyağı tadımcıları) bulunmamaktadır.

No comments: