Akdenizli olununca zeytinle aşk başlıyor zaten. Zeytinsiz kahvaltı, zeytinyağlısız yemek olmuyor. Sadece yemek mi güzel olan? Ya kültürü!... Bu blog, aşkımız zeytin ve zeytinyağı ile bilgileri sizinle paylaşmak arzumuzdan doğdu. Koray & Hakkı Yazıcı e-posta : mhyazici@gmail.com
Sunday, December 23, 2007
AB fonuyla zeytinyağı fabrikası kurdu İtalyanlara rakip oldu
Mine Özdemir
Referans
20.12.2007
AB 'den aldığı fonla Hatay'da zeytinyağı fabrikası kuran girişimci Gönül Uğurlu, sezonda 2 bin 500 ton ürün işlemeye başladı. 2009 yılında ihracat yapmayı hedeflediklerini belirten Uğurlu, İtalyan zeytinyağlarına da rakip olduklarını söylüyor.
Günlük 20 ton kapasiteli Bay Meyve Suyu Gıda'nın kurucusu Gönül Uğurlu patronluğa ilk adımı Eczacılık Fakültesi'nde okurken, kuru gıda ticareti yapan babası Mehmet Derviş Uğurlu'nun yanında çalışmaya başlayarak atmış. Uğurlu iş yaşamının ilk yıllarında, bir yandan mal siparişi ve sevkıyatıyla ilgilenirken diğer taraftan babasına yardım ediyor. 1995 yılında Tekel ürünlerinin Hatay'daki bir ilçesinin dağıtımını alan Uğurlu, 10 yıl boyunca Tekel'in toptan dağıtımını yapıyor. Tek bayan olarak sektörde faaliyet gösteren Uğurlu, daha sonra eczacı olması nedeniyle Ortadoğu ülkelerine uzun yıllar veteriner ve zirai ilaçlar satıyor.
2005 yılında yerel bir holdingde sıcak satışla ilgili yöneticilik deneyimi edinen Uğurlu, firmaya ait 13 gıda üretim tesisinde sanayicilik adına önemli bir birikim elde ediyor. Tarımsal ürün üretimi ve ihracat potansiyeliyle ilgili araştırmalarda bulunan Uğurlu, rekabetin oldukça kızıştığı ve kâr marjlarının düştüğü bu dönemlerde üretime geçmeye karar veriyor. Antakya Organize Sanayi Bölgesi'nde 10 bin metrekarelik bir arazi alan Uğurlu, ilk başta nar suyu ve konsantresi üretmek için çalışmalara başlıyor. Araştırmalar sonrasında yatırımın geri dönüş süresiyle ilgili sıkıntı olması nedeniyle projeyi iptal eden Uğurlu, daha sonra zeytinyağı üretimi için harekete geçiyor. 2005 yılında 173 bin 500 YTL tutarında, günlük 20 ton kapasiteli Bay Meyve Suyu Gıda'yı kuran Uğurlu, AB destekli 'Köy Bazlı Katılımcı Yatırım Programı' kapsamında yüzde 50 hibe desteği alıyor. 2006 yılında tamamen üretime geçen tesis, 10 bin metre kare açık alan ve bin 500 metrekare kapalı alanda kurulu. Başta 10 kişinin çalıştığı fabrikada, şu an 12 kişi istihdam ediliyor.
Gönül Uğurlu, bugün yurtiçinde Asi ve yurtdışında ise Antiocheia markalarıyla, İtalyan zeytinyağlarına rakip olduklarını ifade ediyor.
İkinci fabrika yolda
Zeytinyağı üretiminde yatay genişleyeceklerini anlatan Uğurlu, salamura ve zeytinyağlı sabun yapmaya başladıklarını kaydediyor. Şu an 600 metrekare alanda zeytin sıkma ve stoklama işlemi yapıldığını dile getiren Uğurlu, 3 yıl içerisinde 200 bin euro ilave yatırımla geri kalan alan üzerinde şişeleme ve depolama ekipmanlarının tamamlanacağını ve fason yapılan şişeleme işinin kendi dolum tesislerinde yapılacağını vurguluyor. Uğurlu, tesislerinde ortalama 2 bin 500 ton zeytin işlediklerine dikkat çekerek, şu an sadece telefonla sipariş aldıklarını iletiyor. Şirketin 5 yılda üretim ve satış kapasitesi açısından bölgede ilk 3 firma içerisinde yer almayı hedeflediğini belirten Uğurlu, "Firmamız ikinci üretim yılında yüzde 30'luk bir ciro artışı gerçekleştirdi. Yatırımların tamamlanmasının ardından Antakya Organize Sanayi Bölgesi'ndeki ikinci arazimiz üzerinde gıdayla ilgili kurulacak olan fabrikanın fizibilite çalışmalarına şimdiden başladık" şeklinde konuşuyor.
Hedef ABD'ye ihracat
Dünyanın her tarafında zeytinyağıyla ilgili yükselen bir tüketim olduğuna işaret eden Uğurlu, Türkiye'nin zeytinyağı üretiminde Hatay'ın önemli bir paya sahip olduğunu ve bu pastadan pay almayı hedeflediklerini söylüyor. 2009 yılında ürünlerini öncelikli olarak Çin ve Amerika'ya ihraç edeceklerini anlatan Uğurlu, kaliteye önem verdikleri için özel zeytinyağı üretmeye özen gösterdiklerini vurguluyor. Tesislerinde ileri teknolojideki makinelerin kullanılmasının yanı sıra zeytinin kalitesiyle ilgili çalışmalara ağırlık verdiklerini dile getiren Uğurlu, "Belen ilçesi Kıcı, Şenbük, Ötençay ve Kırıkhan dağlık köylerinde yetişen zeytinlerden elde edilen yağların tat aroma ve kıvam olarak farklılığını hem ulusal hem uluslararası alanda tanıtmayı kendimize misyon edindik" diye konuşuyor. 2005 yılında Dünya Bankası ve Tarım Bakanlığı finansıyla yürütülen hibe programlarında danışmanlık hizmeti vermeye de başladıklarını belirten Uğurlu, iki yıllık süre içerisinde 40'a yakın dosya hazırladıklarını ve projelerin yüzde 95'inin onay aldığını söylüyor.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment