Friday, December 07, 2007

Destek primlerinin artırılması lazım


Durmuş Odabaşı /Adım Adım Ege
Yeni Asır
07 Aralık 2007,Cuma


Salih Sural Çiftiği'nden ayrılma vakti geliyor. Çamur nedeniyle oldukça zorlanarak geçtiğimiz yoldan otobüslere doğru yürürken, şenliğe İstanbul'dan katılan Hakkı Yazıcı ile sohbet ediyoruz.
- Ne işle uğraşıyorsunuz?
- Zeytinyağı tüccarlığı yapıyorum, ama bu yıl yapmayacağım.
- Neden yapmayacaksınız?
- İhracat yapıyorum ama bu fiyatlarla zorlanıyoruz. Dünya fiyatları düşük. Malımız kaliteli, fiyatı yüksek. Bir malın satılması için fiyatlarının da uygun olması gerekiyor. Avrupa Birliği'nde Arap ülkelerinin bile kotaları var, bizim yok. Gümrük fiyatları yüksek Avrupa'da. Bizim fiyatlarımıza bir de vergi bindiği zaman, malımızı alamıyor firmalar. Tabii ki en güzeli ambalajlı satılması. Ama ambalajlı satamadıktan sonra durup bekleyemeyeceğimize, dökme de olsa malımızı satmalıyız.
-Türkiye'de iç tüketimin az olması da bir sorun.
- Tabii... En büyük sorunlarımızdan birisi. Biz kişi başına tüketimi yılda 2 litreye çıkartsak, bizim yağımız ancak bize yetecek. Zeytin üreticisinin primlerinin artırılması da çok önemli. Avrupa Birliği'nde 1,5 euro olan destek primi Türkiye'de 11 kuruş. Arada çok büyük dengesizlik var.
Ben bitkisel yağlarla ilgili de ticaret yapıyorum. Ayçiçek yağının çok önemli bir kısmı yurtdışından ithal. Biz her yıl bitkisel yağ ithalatına 1 milyar dolar veriyoruz. Bu tarafta da elimizde zeytinyağımız var ama tüketmiyoruz. Burada "ben 1 milyar dolar döviz kaybedeceğime, bu parayı üreticime prim olarak veririm, hiç olmazsa zeytinyağı iç tüketimini artırırım" diye düşünülmeli. Faydalı olan zeytinyağını, pahalı olduğu için tüketemiyoruz.

No comments: