Saturday, December 22, 2007

ZEYTİNYAĞI TADIM UZMANI YETİŞTİRİLECEK


Türkiye, Zeytinyağı üretiminde dünya ikinciliğini hedefliyor.Sektördeki zeytinyağı tadım uzmanı açığını kapatmak için de Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği, Ege Gıda ve Endüstriyel Analiz Laboratuvarı Ltd.Şti. ile birlikte 2008 yılı boyunca 10'ar kişilik gruplar halinde "Zeytinyağı Tadım Kursu" düzenleme kararı aldı. İlk kurs 2008 yılı Ocak ayında başlayacak.

Zeytinyağı üretiminde teknolojinin gelişmesi ile birlikte kalitenin artması sektörde tadım uzmanı ihtiyacını beraberinde getirdi.
Zeytinyağının Anayurdu olan Türkiye'de 150 milyon civarında zeytin ağacı bulunuyor. Türkiye, dünya zeytinyağı üretiminde 5. sırada yeralıyor 850 civarında zeytinyağı fabrikasında üretim yapılıyor.

Türkiye'nin önemli zeytinyağı ihracatçısı ülkeler arasında yeraldığını belirten Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Ali Nedim Güreli, zeytinyağı sektöründe teknolojinin geliştiği ve tüketici tercihlerinin daha belirleyici hale geldiği günümüzde zeytinyağı üretiminde kalitenin daha da önemli hale geldiğini bu süreçte Uluslararası Zeytin Konseyi (IOC) tarafından akredite olmuş uzman zeytinyağı tadımcısının (tadım panelisti) sektörde yok denecek kadar az olması nedeniyle harekete geçtiklerini söyledi.

Zeytinyağında kalite kontrolü yapılırken dikkat edilmesi gereken üç temel noktadan biri olan ağız tadı (nefaset) açısından değerlendirme yapabilme yeteneğine sahip tadım panelistlerinin yetiştirilmesi için Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği, Ege Gıda ve Endüstriyel Analiz Laboratuvarı Ltd.Şti. ile birlikte ortak bir eğitim bir programı hazırladıklarını belirten Güreli, "Aydın Zeytin ve Zeytinyağı Şenliği kapsamında gerçekleştirilen tadım eğitiminde 300 başvuru yapıldı, ancak 60 kişinin talebine karşılık verebildik. Türkiye, son yıllarda yapılan dikimlerle 150 milyon zeytin ağacı varlığına ulaştı. Hedefimiz bu ağaçlar ürün vermeye başladığında dünyada en fazla zeytinyağı üretimi yapan ikinci ülke olmak. Bu noktada uzman zeytinyağı tadımcısı ihtiyacı daha da önem kazanacak. Bu konuda bugünden gerekli tedbirleri alıyoruz. 2008 yılı boyunca 10 kişilik gruplara İzmir'de zeytinyağı tadım eğitimi vereceğiz. Kurslar, sektörden talep geldiği sürece devam edecek" şeklinde konuştu.

Üç gün sürecek eğitimde 2 bölüm halinde, katılımcılara zeytinyağının duyusal özelliklerini test edebilme yeteneği kazandırılacağını belirten Güreli, Eğitimde başarılı olan kursiyerlere başarı belgesi,diğerlerine ise katılımcı sertifikası verileceğini, eğitime katılacaklardan 300 YTL katılım ücreti alınacağını ifade etti. Tadım Kursuna katılmak isteyenler, Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği'ne 0 232 488 60 87-88-89 nolu telefonlardan ya da zeytin@egebirlik.org.tr e-posta adresinden ulaşabilirler.

TADIM PANELİSTİ NEDİR ?
Bütün gıda maddelerinde olduğu gibi zeytinyağında da kalite kontrolü yapılırken , temel olarak üç noktayla dikkat edilir; sağlık ve beslenme açısından kontrol, hile açısından kontrol ve ağız tadı(nefaset) açısından değerlendirme. Zeytinyağının fiziksel ve kimyasal analizlerinin öneminin yanı sıra, duyusal analizler de büyük önem taşımaktadır. Bu husus metodolojik eğitim, sağlıklı bünye ve uzun bir süreçte kazanılan tecrübeyle mümkündür. IOC tarafından üzerinde önemle durulan bir konu olan zeytinyağı panelistleri zeytinyağının ithalat ve ihracatında da kilit konumdadır. Buna rağmen ülkemizde zeytinyağı tadımı yapacak IOC tarafından akredite edilmiş tadım panelistleri (zeytinyağı tadımcıları) bulunmamaktadır

No comments: