Monday, December 03, 2007

Zeytinyağında dünya markası olmak isteyen çok, Turquality'e başvuran yok


Sinan Doğan
Referans
29.11.2007


Çeşitli sektörlerden 44 marka Turquality desteklerinden yararlanırken marka olmak isteyen ya da markasını uluslararası alanda güçlendirmek isteyen zeytinyağcıların ilgisizliği şaşırtıyor.

Zeytinyağında en büyük hedefini markalı ihracat yapmak olarak belirleyen Türkiye, şubatta bu ürünü Turquality Programı'na aldı. Ancak bugüne kadar hiç bir zeytinyağı markası, yurtdışında marka tanıtım maliyetlerinin tamamen karşılandığı bu programdan faydalanmak için başvurmadı.

Türkiye zeytinyağında Kristal, Tariş, Komili, Ekiz, Kırlangıç, Verde, Marmarabirlik gibi eski ve güçlü markalara sahip. Markalaşma çalışmalarına yeni başlayan tekstil, hazırgiyim, otomotiv, mücevher, hızlı tüketim ürünleri, endüstriyel makine ve dayanıklı tüketim ürünleri alanında faaliyet gösteren 44 marka Turquality desteklerinden yararlanıyor. Fakat butik üretimlerden yöresel markalara, asırlık kuruluşlardan kooperatiflere kadar marka olmak isteyen ya da markasını uluslararası alanda güçlendirmek isteyen zeytinyağcıların ilgisizliği ise şaşırtıyor.

Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Mustafa Sever, markalaşma çalışmalarına destek vermek için zeytinyağının da Turquality destek programına alındığını hatırlatarak, "Markalara finansal desteğin yanında eğitim ve stratejik danışmanlık da veriliyor. Bu konuda belirlenen kriterleri tutturan firmalar bize başvurarak destek programından faydalanabilir. Ancak halihazırda zeytinyağı sektöründen herhangi bir firma bu destekten yararlanmamaktadır" dedi.

Zeytinyağı markalarına davet

Uygulamanın Türk zeytinyağının dünya piyasalarına sunumuna önemli katkısı olabileceğini belirten Sever, zeytinyağı sektöründe faaliyet gösteren firmaların da yararlanmasını ve firmaların gerekli kriterleri sağlamak için hazırlıklarını tamamlayarak programa başvurmasını istedi. Sever, Turquality programına kurumsallaşma sürecini tamamlamış firmaların girebildiğini söyleyerek, "Buna göre, zeytinyağı sektöründeki firmalarımızın da önümüzdeki dönemlerde gerekli altyapıyı kurarak bu programa başvuracaklarını düşünüyoruz" dedi.

Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Grubu'nun (ZZTG) ise 3 Nisan 2007'de kurulduğunu belirten Sever, "Grubun amacı Türk zeytinyağını dünyada daha bilinir hale getirmek ve katma değeri yüksek ürün olarak daha yüksek fiyatlara satılmasını sağlamak. Bu yönde ihracatımızın geliştirilmesi için çalışacağız. Öncelikle çalışılacak reklam ajansı firması tespit edildi. Kurumsal kimlik, logo, tanıtım broşürü, tanıtım filmi, web sitesi ve ihracatçı föyü hazırlıkları sürüyor. Zeytinyağı, tüketimi artan bir ürün. Tanıtım çalışmalarına ABD, Kanada, Japonya, Kore, Avustralya gibi yüksek gelir seviyesine sahip ülkelerden başlamayı planlıyoruz" diye konuştu.

Markalı ihracata verilen teşvikle Türkiye'nin kutulu ve markalı zeytinyağı ihracatının arttığını vurgulayan Sever, "Made in Turkey ibaresi ile ihraç edilen 1 kiloya kadar ambalajlarda zeytinyağına tonda 400 dolar, 1-2 kilo arasındaki zeytinyağına tonda 250 dolar, 2-5 kilo arasında ihraç edilenlere ise tonda 175 dolar ihracat iadesi veriliyor. Markalı ve kat madeğeri yüksek ürün ihracatı teşvik ediliyor" dedi.

'Turquality üzerinde duracağız'

Vapurlu zeytinyağı olarak bilinen ve Türkiye'nin en eski zeytinyağı markalarından biri olan Kristal'i üreten Ticaret ve Sanayi Kontuvarı'nın Yönetim Kurulu Başkan Vekili Ayhan Baran, Turquality programı üzerinde bugüne kadar yeterince duramadıklarını ancak önümüzdeki günlerde bu programa dahil olmak için çalışacaklarını söyledi. Baran, "Turquality programı bize birkaç toplantıda anlatıldı. Ama bugüne kadar zaman ayıramadık. Programın bizim gibi markalara büyük faydası olduğunu biliyoruz. Sektör ve firma olarak bunun üzerinde duracağız" dedi.

No comments: