Tuesday, December 11, 2007

Zeytinyağı işini öğreniyoruz


Durmuş Odabaşı / Adım Adım Ege
Yeni Asır
11 Aralık 2007, Salı


Ayvalık Belediyesi tarafından yaptırılan İsmet İnönü Kültür Merkezi'ndeyiz.
Herhangi bir kültür etkinliği için değil, Zeytin Hasat Şenliği kapsamında merkezde açılan "Zeytin ve Zeytinyağı Pazarı"nı gezmek için.
İçeride kurulan mini standlarda, eskilerden yenilere kadar bir çok zeytin ve zeytinyağı üreticisi ürünlerini sergiliyor.
Standların her birisi, bir parfümeri dükkanı titizliği içinde düzenlenmiş.
Parfüm ya da pahalı içki şişelerini andıran yöre zeytinyağları, ziyaretçilerin damaklarından önce gözlerine hitabederken, aynı düzen ve titizlikten zeytin ambalajları da nasibini almış.
Sergilenen zeytinyağı sabunları ise, sarıldıkları jelatinler içinde ziyaretçilere göz kırpıyor.
Kültür Merkezi'nde açılan tanıtım standlarının hepsinden teker teker sözetmek imkansız.
Zaten hepsi de birbirine çok benzediği için, değişik kelime ve sıfatlarla anlatmak oldukça güç.
Onun için biz, hepsinden ortak özellikler taşıyan, Ege'nin tarımsal ürün alanında söz sahibi kurum Tariş Standı'nın önünde duruyor ve Satış Bölümü temsilcisi Belma Göçmez'le tanışıyoruz.
Bu standda, zeytin ve zeytinyağının dışında, bu iki üründen yapılan güzellik kremlerine, çeşit çeşit sabuna kadar ne ararsan var.
Saymadık ama, herhalde 20'nin üzerinde çeşit vardı.


Gençer'in "Coğrafi işaret" gururu
Ayvalık Zeytin Hasat Şenliği'nin en önemli etkinliklerinden birisi de "Zeytinyağının Tanıtımı ve Pazarlanması" konulu panel.
Müzeye dönüştürülen Tarihi Vakıflar Zeytinyağı Fabrikası'nda düzenlenen paneli Balıkesir Sanayi Odası Başkanı Rona Yırcalı yönetecek.
Konuşmacılar ise TÜSİAD Tanıtım Kurulu Başkanı Ümit Boyner, Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdürlüğü Tarım Daire Başkanı, Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Grubu Başkanı Mustafa Sever, Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi Yönetim kurulu Üyesi A. Selim Kantarcı
Ayvalık Zeytin Üreticileri Derneği Başkanı H. Salih Madra, Uluslararası Zeytinyağı otoritesi Tadımcı/Argonomist Fathi Abd El-Hadi.
Panelin açılış konuşmasını yapan Ayvalık Ticaret Odası Başkanı Rahmi Gençer, iki yıl önceki panelde sözüne ettikleri, Ayvalık zeytinyağına "Çoğrafi işaret" alma hedefine ulaşmış olmanın mutluluğunu, tüm zeytin ve zeytinyağı dostlarıyla paylaşmak istediklerini belirtti.

"Ayvalık kızı"ndan "marka olma ve pazar" taktikleri
Başkan Rona Yırcalı, panelde ilk sözü, Panelde sözü ilk olarak TÜSİAD (Türk Sanayici ve İşadamları Derneği) Tanıtım Kurulu Başkanı Ümit Boyner'e veriyor.
Amcalara, dayılara, mahalle arkadaşları karşısında konuşacak olan Ümit Hanım'ın büyük heyecan içinde olduğu her halinden belli oluyor.
Boyner Holding'in sahibi Cem Boyner'le evli olan Ümit Boyner, panele çok iyi hazırlanmış.
Bilgisayar aracılığıyla dev ekrana yansıtılan grafikler eşliğinde sunumunu yapan genç hanım özetle diyor ki;
- Türkiye maalesef zeytinyağında, dünyada bir marka değil. Dünyadan çok zeytinyağı üreten İspanya bile markalaşmada İtalya'nın gerisinde. İtalya'ya tam bir pazarlama ustası diyebiliriz. Dünyadaki üretimin sadece yüzde 24'ünü üretmesine rağmen yerelleşmeye ve yerel değerlere sahip çıkmayı çok önemsemiş ve bunu da çok iyi pazarlamış. Diğer ülkelerden çok büyük çapta alım yapıyor, rafine edip harmanlayarak dünyaya satıyor. Tüm dünya İtalyanlar'ın zeytinyağını tükettiğini zannederken, biraz da Türk zeytinyağı tüketiyor.
Biz önce kendi içimizde zeytinyağına karşı bir farkındalık yaratmalıyız, ardından da dünya pazarında, yağımızın karakteristik özelliklerini koruyarak kendi markamızla rekabet edebilecek hale gelmeliyiz.

"Tuluad" tanıtacak
"Zeytinyağının Tanıtımı ve Pazarlanması" konulu panelde ikinci konuşmacı devletin temsilcisi Mustafa Sever.
Mustafa Bey'in sıfatı biraz uzun; Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdürlüğü Tarım Daire Başkanı, Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Grubu Başkanı...
Sever, rakamlar ve ansiklopedik bilgilerle dolu sıkıcı bir başlangıçtan sonra söyle devam ediyor;
- Türk zeytinyağının dünya pazarındaki hak ettiği yeri gelmesi ancak markalı ve ambalajlı ihracatla ve tanıtımla mümkün. Türk zeytinyağını dünyaya tanıtabilmek için İhracatçılar Birliği'nin katkısı ve Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın da onayıyla Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Kurulu kuruldu. Şu anda Japonya, ABD, Kanada, Güney Kore ve Avustralya gibi doğrudan ambalajlı ürün satabileceğimiz ülkelere göre tanıtım faaliyeti hazırlıkları yapılıyor. Bu konuda "bir tanıtım şirketi"yle anlaşmış durumdayız. 2008 yılı içerisinde hızlı bir şekilde pazarlama çalışmalarına başlanacak.
Zeytinyağı Tanıtım Grubu Başkanı Mustafa Sever'in "anlaştık" dediğimi tanıtım şirketinin ismi "Tuluad".
Bu şirket karşısında elenen şirket ise İzmirli Gazeteci Ertuğrul Kale'nin kurup yaşattığı Green Active...
Green Active, Türkiye çapındaki tanıtım başarılarının yanında, iki kez du uluslararası alanda birincilik kürsüsüne çıkmış bir kurum.
Dileriz "Tuluad", Türk zeytinyağını dünyaya tanıtmayı başarır, bizim gibi olumsuz görüş sahiplerini mahcup eder.

Zeytinciliğin geleceği parlak
Panelin uluslararası uzmanı Tadımcı/ Agronomist Fathi Abd El-Hamdi sunumunu İngilizce yapacağını, ancak gelecek yıl Türkçeyi öğrenmiş olarak gelip Türkçe yapacağını belirterek söze başlıyor.
O da uzun uzun anlattığı "zeytin tarihi" ile dinleyicileri esnetirken, son sözleri ile zeytincileri uyandırıyor;
- Zeytin tüketimi tüm dünyada her yıl artmakta. Bu artışa bağlı olarak üretimin de artması önümüzdeki zaman içerisinde bizi iyi günlerin beklediğine işaret etmektedir.
Panelin diğer konuşmacılarından Selim Kantarcı, zeytinyağı üretim ve tüketiminin artması için UZZK'nın (Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi) çalışmalarının çok önemli olduğunun altını çizerken, panele üretici temsilcisi olarak katılan Salih Madra, artık üreticinin de birlik olma yolunda ilk adımı attığını belirterek şöyle diyor;
- Türkiye'de üreticiyi korumak için üreticinin birlik olması gerekiyor. Biz Bunun için Ayvalık Zeytin Üreticileri Derneği'ni kurduk. Önümüzdeki günlerde bu dernekler körfez bölgesinde çoğalacak ve Zeytin Üreticileri Konfederasyonunu oluşturacak. Önümüzdeki yıllarda bu konfederasyonlar Türkiye çapında 5 ilde çoğalarak üreticilerin sözcüsü olacak.

No comments: