Friday, December 21, 2007

Tariş, Coğrafi İşaretli Yağlarını Piyasaya Sundu


Cihan Haber Ajansı
21 Aralık 2007 Cuma


Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği, Türk Patent Enstitüsü'nden aldığı coğrafi işaret tesciliyle Güney Ege ve Edremit Körfez Bölgesi zeytinyağlarında iki tescille piyasaya girdi.

Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği Başkanı Cahit Çetin, coğrafi işaret logolu ürünlerin tüketicilerin kendi tat algılarını belirlemesi açısından da büyük önem taşıdığını belirterek, bu tescille, üreticinin olduğu kadar tüketicinin de korunduğuna işaret etti. Çetin, zeytinyağı yemekten ve damak tadından uzak bireylerin de cografi işaretli ürünlerle zevklerine en uygun ürünü bulacaklarını ifade etti.

Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği, ürünlerinin Ege Bölgesi'nin kuzeyden güneye altı ilindeki 33 kooperatif bölgesindeki zeytinyağlarının kendine has özelliklerini içinde barındırdığını belirten Çetin, coğrafi işaretle ürünün bütün özelliklerinin müşteriye yansıyacağını anlattı. Zeytinyağı meyve suyu olduğunu vurgulayan Cahit Çetin, yöresinin coğrafi özelliklerini taşıdığını kaydetti. Çetin, ''Bölgemizde zeytinde iki ana varyete olan kuzeyde Edremit yağlık, güneyde memecik tipi yaygındır. Bölgelerin iklim özellikleri, bu cinslere farklı tat ve aromalar katar. Bugüne kadar tüketiciler, zeytinyağını karışık bir lezzetle tanıdı. Kuzey ve güneyin yağlarının karıştırılması üreticiyi de mağdur etti. Bu noktadan sonra hologramlı ürünlerle tüketiciler, aldıkları ürünün içindeki yağın hangi bölgeye ait olduğunu bilecek. Tercihlerini belirlerken damak tadının yönünü de farkedecek" dedi.

Zeytin ve Zeytinyağı Birliği Başkanı, iki ana varyeteden oluşan Edremit Körfez Bölgesi ve Güney Ege tescillerinden sonra daha yerel tescillerin de yapılabileceğini vurgulayarak, bunun bir başlangıç olduğunu, Türk zeytinyağının bu şekilde iç ve dış piyasalarda daha da değer kazanacağını anlattı. Coğrafi işaret tescil uygulamasının zeytinyağı sektörü adına son derece önemli bir başlangıç olduğunu belirten Çetin, bunun sektörün gelişmesine destek vereceğini ifade etti.

Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği tescillerinin sadece kendi ürünleri için geçerli olmadığını, bu hologramları kullanmak isteyen firmaların da kendilerine başvurabileceklerini belirten Cahit Çetin, ilk başvuran markanın Tariş Zeytinyağı olduğunu kaydetti. Ürününe Edremit Körfez Bölgesi ya da Güney Ege hologramlarını koymak isteyen firmaların birliklerine başvurması gerektiğini dile getiren Çetin, "Kişi, 'Şu miktardaki şu ürünüme, şu bölgenin yağından üretilmiştir ifadesini koymak istiyorum.' dedikten sonra alt denetim kurulumuz o bölgede denetimlerini yapacak. Verilen bilgilerle bölgedeki verilerin uygunluğu karşılaştırılacak ve yerinde incelemelerde bulunulacak ancak bu da tek başına yeterli değil. Aynı zamanda ürünün teknik ve duyu analizleri de yine birliğimiz kombinası bünyesindeki, Uluslararası Zeytinyağı Konseyi'nin akreditasyonuna sahip laboratuvarımızda yapılacak. Uygun olduğu tespit edildikten sonra o ürünlerde tescil ücret karşılığında kullanabilecek" şeklinde konuştu.

Hologram kullanımının isteğe bağlı olduğunu hatırlatan Çetin, ancak bunun, ürünün kalitesini belgelenmek isteyen firmaların tercihi olacağını söyledi. "Edremit Körfez Bölgesi" ya da "Güney Ege zeytinlerinden üretilmiştir" ibaresini tescil almadan kullananlara karşı hukuki yaptırımları bulunduğunu dile getiren Çetin, "Haksız kullanımla ilgili herhangi bir tespit, hukuki yollardan yaptırım ve cezaları içermektedir" dedi. Çetin, her ürün için yeni sezonda yeni tescil alınmasının zorunlu olduğunu da hatırlattı.

No comments: