Monday, January 21, 2008

Marmarabirlik ambalajlı zeytinle satışını katladı


Anadolu Ajansı
21 Ocak 2008,Pazartesi


Marmarabirlik Başkanı Refi Taviloğlu, "Maliyetlerimiz çok fazla. Birliğin ayakta kalabilmesi için daha fazla üretim yerine katma değeri yüksek ambalajlı, markalı ürünlere yöneldik" dedi.

Marmara Zeytin Tarım Satış Kooperatifleri Birliği'nin (Marmarabirlik), 2001 yılında yüzde 60 olan ambalajlı ürün oranını, yüzde 95'e ulaştırırken, 7 yılda satışını 18 bin ton seviyelerinden 32 bin tona çıkardığı bildirildi. Marmarabirlik Yönetim Kurulu Başkanı Refi Taviloğlu, dün yaptığı açıklamada, 2007-2008 zeytin kampanyası çerçevesinde, toplam 31 bin ton sofralık ve yağlık zeytin aldıklarını, 74 milyon YTL'lik ürün bedellerinin ödemesinin ise 16 Ocak itibariyle tamamlandığını kaydetti. Birliğin ayrıca stokta yaklaşık 20 bin ton ürünü bulunduğunu belirten Taviloğlu, bu sezon tüccarın zeytin alımı yapmadığına, kelimenin tam anlamıyla piyasada "tek oyuncu" olarak kalan birliğe yönelik beklentilerin de arttığına dikkati çekti. Marmarabirlik'in bu yükü tek başına kaldırabileceği altyapısının bulunmadığına işaret eden Taviloğlu, birliğin piyasa koşullarına uymak kaydıyla, üreticinin gelirini en az etkileyen bir alım fiyatı ve tüketiciyi ürkütmeyecek bir satış fiyatı politikası izlemeye özen gösterdiğini vurguladı. Taviloğlu, birliklerin piyasa koşullarında faaliyet göstermelerini düzenleyen yasal düzenlemelere değinerek, çoğu zaman üretici ve tüketici arasında kaldıklarını, oysa özellikle üreticilerin piyasa koşullarında birliğin ayakta kalması konusunda hemfikir olmaları gerektiğini ifade etti.
Dünyada ağaç başına verimin 45-50 kilogram olduğunu, Güney Marmara'da ise bu rakamın çeşitli nedenlerle 11-12 kilograma kadar düştüğünü, ayrıca ürün desteklerinin AB ülkeleriyle kıyaslanamayacağını anlatan Taviloğlu, yüksek işçilik giderlerinin de etkisiyle maliyetlerinin önemli ölçüde yükseldiğini belirtti.

140 çeşit ambalaj
Taviloğlu, bu koşullarda birliğin ayakta kalabilmesi için daha fazla üretimden ziyade katma değeri yüksek ambalajlı, markalı ürünlere yönelmesinden başka çare kalmadığını ifade ederek, şunları kaydetti: "Marmarabirlik'in 2001 satışı 18 bin tondu. Bunun yüzde 40'ı da dökme zeytinden oluşuyordu. Bugün gelinen nokta sevindiricidir. Geçen yıl satılan zeytin miktarı 32 bin tondur. Ama daha da önemlisi satılan ürünün yüzde 95'i ambalajlı, Marmarabirlik markalı üründür. Amacımız, yüzde 100'ü ambalajlı ürün satmak. Bütün olumsuzluklara rağmen, Marmarabirlik alanında ilkleri yapmış bir kuruluştur. Yıllar önce naylon torba ve kasalar ile ambalajlı üretim bugün, inanılmaz noktalara ulaştı. Bugün yaklaşık 140 çeşit ambalaj ile ürünlerimizi pazarlıyoruz. Maliyetlerimiz çok fazla, tek çıkış yolumuz ambalajlı, markalı üretim."

Wal-Mart raflarına girdik
ABD, Avusturalya ve Avrupa Birliği (AB) ülkelerinin de aralarında bulunduğu yaklaşık 20 ülkeye ihracat yaptıklarını belirten Taviloğlu, Türk nüfusunun yoğun olduğu bu ülkelerdeki "etnik pazarlar"a gerçekleştirilen ihracatın yıllık 15 milyon dolar seviyelerine ulaştığını kaydetti.
Taviloğlu, bu başarıda ürün çeşitlendirme ve ülkelerin damak tadına uygun üretim anlayışının etkili olduğunu dile getirerek, dünyanın en büyük perakende zinciri olarak bilinen Wal-Mart'ın da raflarında Marmarabirlik ürünlerine yer vermeye başladığını bildirdi. THY'ye zeytinyağı ve limondan oluşan "salata sosu" verdiklerini, bu anlaşmanın devam edeceğini belirten Taviloğlu, MNG ve Pegasus'a da aynı üründen gönderdiklerini kaydederek, bazı özel şirketlerin de bu ürünü talep ettiklerini bildirdi.

No comments: