Akdenizli olununca zeytinle aşk başlıyor zaten. Zeytinsiz kahvaltı, zeytinyağlısız yemek olmuyor. Sadece yemek mi güzel olan? Ya kültürü!... Bu blog, aşkımız zeytin ve zeytinyağı ile bilgileri sizinle paylaşmak arzumuzdan doğdu. Koray & Hakkı Yazıcı e-posta : mhyazici@gmail.com
Wednesday, January 23, 2008
Zeytin ve Zeytinyağı Sektörü Temsilcileri Tim'de Buluştu
ZEYTİN VE ZEYTİNYAĞI SEKTÖRÜ TEMSİLCİLERİ TOPLANTISI NOTLARI:
Zafer ÖZER
22 Ocak 2008,Salı günü Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Sayın Oğuz Satıcı başkanlığında zeytin bölgelerinin oda, borsa ve belediye başkanlarının katılımıyla gerçekleştirilen Anatolive 2008 Hazırlık Toplantısı'nda sektörün sorunları ve çözüm önerileri masaya yatırıldı.
Tanıtım ve pazarlamaya ağırlık verilmesi konusunda görüş birliğine varılan toplantıdan bazı notlar:
OĞUZ SATICI (TİM BAŞKANI): Zeytin ve zeytinyağı için çok uzun bir yola çıktık. Dünya sahnesinde yer almaya çalışıyoruz. Pazara çıkmak için çok çaba harcadık, harcamaya devam ediyoruz. Bu yolda çok önemli destekler de aldık. Ancak sektörün sağlıklı gelişmesi için tartışmamız gereken konular var. Bu tartışmalar bizi kısa vadede sıksa bile bizi doğru yola götürecektir. Hiç kötü bir sektörümüz yok. Bütün sektörlerde doğru kanalları yakalamış durumdayız. Zeytin ve zeytinyağı sektörü de bu sektörlerimizden biri.Zeytinyağında iç tüketimi mutlaka artırmak zorundayız. Eğer bu sektörde öncülük edeceksek bu kültürü önce kendi mutfağımızda yaygınlaştırmak durumundayız. Türk mutfağının geliştirilmesi için başlatılmış çalışmalar var. Bizim de bu çalışmaların içinde yer almamız gerekir. Anatolive Fuarı sektör adına atılmış en önemli adımlardan biridir. Bu fuar 5-10 yıl sonra sektörün merkezi haline gelecektir. Bu fuarı yaşatmamız, büyütmemiz, bu kaleyi sağlam tutmamız lazım. Anatolive Fuarı'nı uluslararası pazarlama ve tanıtımın kümelenmesi olarak görmeliyiz.Çin Hindistan gibi hedef pazarlara da ağırlık veriyoruz. Çin için eyalet bazında özel bir çalışma yapıyoruz. Çin'deki 33 eyaletten 4 büyük eyaleti pilot bölge olarak belirledik. Bu eyaletler herbiri bir ülke büyüklüğünde. Örneğin birinin 40 milyon nüfusu var. Bu eyaletlerde özel çalışmalar yaparak zamanla tüm Çin pazarında etkin olabiliriz.Bizim koyduğumuz hedeflerin altı mutlaka dolacak, birbirimizin ayağına basmayalım yeter. Edremit'te ihracatçılarımız ve Tariş uzlaşma ve işbirliği mesajları verdiler bu çok önemli bir gelişme. Eski ezberler bitti.Koopertaifçilik için de yeni modeller geliştirmek ve dünyada çok iyi işleyen modelleri ülkemize uyarlamak zorundayız.Pazarlama noktasında ortak akılla hareket ederek başarıya ulaşabiliriz. Bunun da yolu Anatolive Fuarı'nın ta kendisi. Sektöre çok güçlü gruplar geliyor. Bu gelişme sektörün önünü açacak. Moralimizi ve motivasyonumuzu bozmayalım. Size rağmen bu sektör büyüyecek. İş kendi kendine yürüyor yani at sahipsiz koşuyor. Atın üstüne binmeliyiz arkasından koşmamalıyız. Küresel oyuncu olmak zorundayız. Pazar noktasına kilitlenmek zorundayız.
SEZAİ MADRA (AYVALIK ZEYTİN ÜRETİCİLERİ DERNEĞİ): Anatolive Fuarı sektörümüz için önemli bir kazanımdır. Devam etmesi bizleri memnun ediyor. Her türlü desteğe hazırız.
YAHYA AĞACIK (BURHANİYE TİCARET ODASI MESLEK KOMİTESİ BAŞKANI):Sektörün sorunlarını çözmek için sistem... sistem... sistem diyorum. Her alanda sistemli hareket etmeliyiz. Yoksa bu tartışmaları yıllarca yapmaya devam ederiz. Örgütlenmeye güç kazandırmak için Körfez'de Zeytin Üreticileri Konseyi'ni kuracağız. Dünyadaki diğer zeytin üreticisi ülkelerle temel problemlerimiz aynı ancak zeytin ülkeleri ikiye ayrılıyor: Sistemli ülkeler, sistemsiz ülkeler. Türkiye de sistemli ülkeler arasında yerini almalıdır.
METİN ÖLKEN (ZEYTİNDOSTU DERNEĞİ BAŞKANI): Son iki yıl içerisinde zeytinyağı ihracat açısından kan kaybediyor. Buna bu yıl zeytin de eklendi.Yeterli tanıtım yapılmadığı için iç piyasa gelişmiyor. Kalite ve tağşiş sorunlarımız var. Sektörde ciddi sıkıntılarımız var. Prim konusu acilen çözümlenmeli. 40 centlik prim ne oldu da 11 kuruşa düştü. Bütün sıkıntıların temelinde prim konusu yatıyor. Ana sorun üreticilerimizin sorunlarıdır. Prim konusunda gerekirse hep beraber yürüyelim. Bu bir isyan değil derdimizi anlatma yürüyüşü yapalım.
SERVET ERÖCAL (TİM GENEL SEKRETERİ): EXPO 2015'in İzmir'de yapılması için çalışıyoruz. Amblemimiz zeytin ağacı. Konusu ise Herkes İçin Sağlık. Anatolive başta olmak üzere tüm tanıtım etkinlerimizde EXPO'yu İzmir'e kazandırmak için ortak çalışmalar yapalım. Bugüne kadar yapılan EXPO sunumlarında zeytin zeytinyağı yer almamıştı. 31 Mart 2008 de verilecek karar öncesi yapılacak sunumda zeytin ve zeytinyağı da yer alacak.
AYDIN AKYÜZLÜ (AYDIN TİCARET BORSASI MECLİS BAŞKANI): AB ambargosunu delmeliyiz. Kota sorununu aşmalıyız. Dünya pazarlarının istediği türde üretim yapmalıyız. Çin'de her kişi bir tek zeytin tüketse 5 bin tonluk bir rakama ulaşılır ancak onların istediği zeytini onlara sunmalıyız. Aydın'ın Anatolive'de Focus Bölge olarak yer almasını istiyoruz.
MEHMET ÖZÇİLOĞLU (KİLİS TSO BAŞKANI): Önce kaliteyi yükseltmemiz gerekiyor. Bunun için de eğitim çalışmalarına ağırlık vermeliyiz.Tarım il müdürlükleri sık sık üreticiyi eğitici seminerler düzenlemelidir. Tağşiş mutlaka önlenmelidir. Zeytindostu Derneği'nden bölgemizdeki eğitim çalışmalarına ağırlık vermesini istiyoruz.Kilis'te ağaçlarımıza sahip çıkamadık. 20 milyon zeytin ağacımız vardı 2 milyona düştü. Sökülen zeytinlerin yerine bağ yapıldı. Şimdi yeniden zeytin dikimleri arttı. Tekrar böyle bir olayla karşılaşmamak için üreticimizi bilinçlendirmeli ve desteklemeliyiz.
ERCAN ÇERÇİOĞLU (AYDIN SANAYİ ODASI BAŞKANI): Aydın'da hızlı bir markalaşma süreci yaşanıyor. Her yıl yeni markalar çıkıyor. İlimizde 130 zeytinyağı üreticisi var. Bunların 30'u odamıza kayıtlı. Bu markalaşma atağı ile Aydın sektörde çok etkili bir konuma gelecek.Zeytinyağı tüketim alışkanlığını ilkokuldan başlayarak kazandırmalıyız. Türk insanı zeytinyağının faydalarını 50 li yaşlarda doktorundan öğreniyor. İnsanlarımızın tad dokusu bozulmuş. Gerçek zeytinyağı ile karşılaşınca beğenmiyorlar. Çünkü yıllarca zeytinyağı diye içinde eser miktarda zeytinyağı olan yağları yedirmişiz.
AYKUT TERZİOĞLU(İZMİR TİCARET ODASI): Başkanımız zeytin ve zeytinyağı konusuna özel bir önem veriyor. Bu nedenle Anatolive Fuarı'nın odamızın teşvik programına alındı. Odamıza kayıtlı üyeler Anatolive'e katıldıklarında ciddi oranda destek verilecek.
MEHMET DİLLİOĞLU(GEMLİK TİCAROT BORSASI BAŞKANI): TOBB'da tarım meclisi üyeliğine seçildim. Başkanlığını da Tariş Genel Müdürü Güngör Şarman yapıyor. Bu mecliste sektörün sorunlarını yoğun bir şekilde dile getireceğiz. Çalışmalar için sistematik altyapı sağlayacağız.
BÜLENT YARDIMCI(GAZETECİ): Böyle giderse zeytinin gidişatı fındık gibi olacak. Zeytin ve zeytinyağı neden pahalı. Zeytin bölgelerinde iyi zeytinyağı diye sabunluk zeytinyağlarını satıyor. Tüketicileri kandırıyorlar. Daha önce de yazdım şimdi de söylüyorum. Köy pazarlarında satılan zeytinyağlarını almayın. Markasız ambalajsız ürünleri almayın. Çünkü size saf zeytinyağı diye ne olduğu belli olmayan yağları satıyorlar..
SEYDALİ GÖNEL(EZGİ-A FUARCILIK A.Ş. YÖN. KURULU BAŞKANI): Zeytindostu Derneği'nin öncülüğünde başlattığımız Anatolive Avrasya Zeytin-Zeytinyağı ve Prosesleri Fuarı'nın ikincisini bu yıl İstanbul Fuar Merkezi'nde 17-19 Nisan 2008 tarihlerinde gerçekleştireceğiz. Her yıl gelişen fuarımız sektörün tek ihtisas fuarı olarak referans noktası ve tanıtım-pazarlama odağı haline gelmiştir. Anatolive'de bu yıl çok zengin bir program hazırladık. Fuar alanı dışında da tanıtım amacıyla Taksim'de bir şov yapmayı planlıyoruz.
TİM'den Çin ve Hindistan'da zeytinyağı tanıtım atağı
Referans
23 Ocak 2008, Çarşamba
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), dış ticareti artırmak amacıyla zeytin ve zeytinyağı başta olmak üzere tüm sektörlere yönelik yurtdışı tanıtım faaliyetine hazırlanıyor. Tanıtım için öncelikli hedef ülkelerin Çin ve Hindistan olduğunu belirten TİM Başkanı Oğuz Satıcı, "Hazırlıklar daha yeni başladı. Çin'deki 23 eyaletten denize kıyısı olan 4 ana eyaleti pilot bölge seçtik. Bu eyaletlerden sadece birinin nüfusu 40 milyon. Eyalette sıvı yağ kullanımı çok ama zeytinyağı kullanımı az. Türk zeytinyağı sektörü için potansiyel bir pazar. Bunu bütün sektörler için düşünüyoruz" dedi. Zeytin ve zeytinyağı sektörü temsilcileri, dün Dış Ticaret Kompleksi'nde 2008 yılı faaliyetlerine ilişkin bir basın toplantısı düzenledi. Toplantıda konuşan TİM Başkanı Oğuz Satıcı, Türkiye'nin sahip olduğu 130 milyon adet zeytin ağacı ile dünyada ikinci, zeytin üretiminde İspanya'nın ardından ikinci, zeytinyağı üretiminde ise beşinci sırada yer aldığını söyledi.
'5 yılda 2. büyük pazar olabiliriz'
Türkiye'nin sahibi olduğu zeytin ağacı kapasitesi ile iç ve dış pazar satışlarını artırma potansiyeline sahip olduğunu vurgulayan Satıcı, "Türkiye özellikle zeytinyağı kullanımında 5 yılda dünyanın ikinci büyük pazarı haline gelebilir. TİM olarak tüm sektörlere yönelik tanıtım faaliyeti hazırlıyoruz. Bunun zeytin ve zeytinyağı sektörüne de katkısı olacak. Sektörün de artık kendi arasındaki kavgayı bir kenara bırakıp, hem Türkiye'de hem de dünyada ambalajlı ürün satışını nasıl artırabileceğini düşünmesi gerekiyor" diye konuştu.
Nisan ayında düzenlenecek Anatolive 2. Avrasya Zeytin, Zeytinyağı ve Prosesleri Fuarı ve Kongresi'nin, sektör için büyük önem taşıdığını kaydeden Satıcı, "Türkiye bu fuarı sahiplenirse, 10 yıl sonra bölgede zeytinyağında lider olur" dedi.
'İhracat rakamlarında iki yıldır kayıp var'
Toplantıda konuşan Zeytin Dostu Zeytin ve Zeytinyağı Derneği Başkanı Metin Ölken ise, özellikle kuraklık ve fiyat spekülasyonları nedeniyle son 2 yıldır sektör ihracatında kayıp yaşadıklarını, bu yıl iyi mahsulle moral kazanmaya çalışacaklarını söyledi. Kısa vadede ana hedeflerinin iç pazar olduğunu ifade eden Ölken, ancak tanıtım olmadığı için satış yapamadıklarını anlattı. Ölken, şunları söyledi: "Dış Ticaret Müsteşarlığı ve İhracatçı Birlikleri nezdinde kurulan Zeytin ve Zeytinyağı Komitesi ile tanıtıma hız verip bu sıkıntıyı aşacağız. Çünkü yıllık kişi başı zeytin ve zeytinyağı tüketimi halen bir kilonun altında. Sektörde en büyük sıkıntıyı üretici yaşıyor. Üretici primleri Avrupa Birliği'nin 20'de 1'i kadar. Genç ağaç sayısının artması da bizi sektörde iyi bir oyuncu haline getirebilir."
ZEYTİN VE ZEYTİNYAĞI SEKTÖRÜ TEMSİLCİLERİ TİM'DE BULUŞTU
İhlas Haber Ajansı
22 Ocak 2008 Salı
Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi'nin resmen kurulduğunu duyuran Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Oğuz Satıcı, Çin ve Hindistan'da da eyalet odaklı tanıtım çalışmalarına başladıklarını belirtti.
Türkiye'nin dünya zeytin üretiminde İspanya'dan sonra ikinci, zeytinyağı üretiminde ise 5. sırada yer almasına rağmen, yıllık kişi başı zeytin ve zeytinyağı tüketiminin 1 kilogramın altında bulunması ve elinde bulunan potansiyeli yeterli ölçüde değerlendirememesi üzerine harekete geçen sektör temsilcileri tanıtım atağı başlattı. Sektörün kalitesi ile ulusal ve uluslararası pazarlarda lider konumuna gelebileceğine inanan zeytin ve zeytinyağı sektörü temsilcileri, TİM Başkanı Oğuz Satıcı ve Zeytindostu Derneği Başkanı Metin Ölken'in önderliğinde bir araya geldi. 17-18-19 Nisan tarihleri arasında Ezgi-A Fuarcılık tarafından İstanbul'da düzenlenecek olan Anatolive 2. Avrasya Zeytin, Zeytinyağı ve Prosesleri Fuarı & Konresi hakkında bilgi verilen basın toplantısında, sektörün yoğun olduğu bölgelerin sanayi ve ticaret odası başkanları, bu alanda faaliyet gösteren sektör temsilcileri, belediye başkanları ve dernek temsilcileri de hazır bulundu. Türk zeytin ve zeytinyağı sektörünün geleceğine yönelik tanıtım çalışmalarına ilişkin konuşan TİM Başkanı Satıcı, Türk zeytin ve zeytinyağı sektörünün geçmiş yıllarla kıyaslandığında çok önemli bir noktaya geldiğini ve sektörün gerek kalitesi, gerek verimliliği ile dünyada gelecek yıllarda lider konumlara gelebileceğini kaydetti. Sektörde zaman zaman anlaşmazlıklar yaşansa da ortak bir akılla bunların çözüleceğini hatırlatan Satıcı, "Sular tersine akmaz, kendi yatağında yolunu bulur. Belirlediğimiz vizyondan kopmadan işimize devam etmemiz gerekiyor. Sektör doğru sektör, yapılan iş doğru iş. Bu işi daha ileriye taşımak zorundayız" dedi.
ZEYTİN VE ZEYTİNYAĞI TANITIM KOMİTESİ KURULDU
Türkiye'nin zeytin ve zeytinyağında kalitesi ile önemli bir pazar olmasına rağmen tanıtım faaliyetlerinin yetersiz kalmasından dolayı hala istenilen noktalara gelinemediğine dikkat çeken Satıcı; deri, ayakkabı ve fındıkta olduğu gibi Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi'nin de resmen kurulduğunu ve faaliyetlerine başladığını duyurdu. "Hedefimiz yurtdışının yanı sıra ürünlerimizin iç pazarda da talep görür ve tüketilir hale gelmesi" diyen Satıcı, şubat ayında tanıtım komitesinin yurt içi ve yurt dışı tanıtım faaliyetlerini başlatacağını anlattı.
Bu yıl 2.'si düzenlenecek olan Anatolive Fuarı'nın yakın zamanda uluslararası bir ihtisas fuarı olmasını hedeflediklerini belirten Satıcı, fuarlar kanalıyla yabancı müşterilerle direk temas sağlandığının altını çizdi. Başta zeytinyağı olmak üzere her sektör için Çin ve Hindistan'da 'eyalet' odaklı çalışmalara başladıklarını söyleyen Satıcı, "Çin konusunda başta zeytinyağı olmak üzere özel bir faaliyet başlattık. 23 eyalet ve 4 ana eyalette tüm sektörler için çalışma yapıyoruz. Bu eyaletlerden birinin 40 milyon nüfusu var. Burada oluşturduğumuz kümelenme ile hedefe kilitli pazarlama ve tanıtım faaliyetleri yapacağız" diye konuştu.
Zeytindostu Derneği Başkanı Metin Ölken ise, zeytin ve zeytinyağı sektörünün son birkaç yılını fiyat spekülasyonları ve kuraklık nedeniyle kan kaybederek geçirdiğini hatırlattı. Sektördeki en büyük sorunun üreticiye verilen 'destek primi' olduğunu savunan Ölken, şu anda 11 YKr olan prim bedelinin 1 YTL'ye yükseltilmesini isteyerek, "Gerekirse toplanıp, bunun için Ankara'ya yürüyelim" çağrısında bulundu.
Ezgi-A Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Seydali Gönel ise, fuarla ilgili bilgiler vererek, tanıtım amacıyla Taksim'de bir şov yapmayı planladıklarını söyledi.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment