Akdenizli olununca zeytinle aşk başlıyor zaten. Zeytinsiz kahvaltı, zeytinyağlısız yemek olmuyor. Sadece yemek mi güzel olan? Ya kültürü!... Bu blog, aşkımız zeytin ve zeytinyağı ile bilgileri sizinle paylaşmak arzumuzdan doğdu. Koray & Hakkı Yazıcı e-posta : mhyazici@gmail.com
Friday, November 23, 2007
Markalı zeytinyağı ihracatı artıyor / Zeytinyağı ihracatına markalaşma dopingi
Dünya
23/11/2007,Cuma
İZMİR - Dünya zeytinyağı üretiminde 4. sırada yer alan Türkiye, ambalajlı ve markalı ihracatını giderek artırıyor. Ambalajlı ihracat, 2006-2007 sezonunda 15 bin tona ulaştı.
Ege İhracatçı Birlikleri verilerinden derlediği bilgiye göre, Türkiye'nin 1 Kasım 2006'da başlayan ve 31 Ekim 2007'de sona eren sezonda toplam zeytinyağı ihracatı, bir önceki sezona göre miktar bazında yüzde 11 gerileyerek 42 bin 389 ton, değer bazında ise yüzde 28 gerileyerek 145 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Ortalama ihracat fiyatının kilogram başına 4,2 dolardan 3,8 dolar seviyesine gerilemesi nedeniyle üreticinin ürününü pazara çıkarmaması, dökme ve varille yapılan ihracat miktarını düşürürken, daha yüksek katma değerle ihracat yapılabilen ambalajlı ihracattaki artış dikkati çekti.
Önceki sezon 11 bin 324 ton ambalajlı ihracatla 51 milyon dolar gelir elde edilirken bu sezon miktar bazında yüzde 38 artışla 15 bin 468 ton ihracat 59 milyon dolar gelir sağlandı. En fazla ihracatı yapılan sızma yağda dökme ürün kilogramı ortalama 3,13 dolardan satılırken aynı ürün ambalaj içinde 4.06 dolara alıcı buldu.
İhracatta Türkiye'ye uyguladığı yüksek gümrük vergisi nedeniyle AB ülkelerinde zorluk yaşayan ihracatçı firmalar ambalajlı üründe özellikle ABD, Kanada, Japonya ve Avustralya gibi uzak pazarlarda iddiasını artırıyor.
Geçen sezon daha çok dökme zeytinyağı satılan İtalya ve İspanya'ya olan ihracat düşerken, daha çok ambalajlı yağ satılan ABD, Kanada, Japonya ve Avustralya'ya yapılan ihracatta önemli artışlar görüldü.
2006 sezonunda 4 bin 400 ton yağ ihraç edilen İspanya, bu sezon 2 bin 404 ton yağ alırken 19 bin 486 ton olan İtalya'ya ihracat 9 bin 594 tona düştü. ABD'ye ihracat 8 bin 504 tondan 11 bin 662 tona, Kanada'ya ihracat ise 2459 tondan 3 bin 418 tona çıktı.
Çetin: "Made in Turkey" damgası avantaj
Ambalajlı ihracatta ilk sırayı yüzde 20'lik pay ile TARİŞ Zeytin ve Zeytinyağı Birliği aldı. ABD, Kanada ve Almanya'da açtığı mağazalarla markalı ihracatını artıran TARİŞ, geçen sezon 3 bin ton markalı ihracat yaptı.
TARİŞ'in ABD, Kanada ve Almanya'daki satış mağazalarında gerçekleşen satış ve bu yolla yapılan bağlantıların da markalı ihracatın artmasında etkili olduğu belirtildi. TARİŞ Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Cahit Çetin, uzun vadede ihracatın tümünü markalı yapma gibi bir hedeflerinin bulunduğunu belirtti.
Ambalajlı ihracattan elde edilen katma değerin dökme ihracata göre çok daha fazla olduğuna dikkati çeken Çetin, ihracatı yapılan ürünlerin üzerinde "Made in Turkey" damgasının bulunmasının da kendileri açısından büyük önem taşıdığını ifade etti.
Halen mevcut ihracatın büyük bir bölümünün dökme olarak yapıldığını, bu yağın İtalya'da markalanarak dünyaya pazarlandığını ifade eden Çetin, "Sektörün tüm kesimlerinde önemli bir bilinç artışı var. Artık malı ne olursa olsun satma anlayışı yerine markası ve ambalajıyla satma çabası var. Türkiye'nin üretimdeki gücünün yanında marka gücünü de artırması gerekiyor. Gelecekte ambalajlı ihracatın çok daha yüksek paylara ulaşabileceğini düşünüyoruz" dedi.
İç pazarda önemli bir paya sahip olan Kristal'in de markalı ihracatını artırdığı belirtildi.
Kristal Yağları'nın üreticisi Ticaret ve Sanayi Kontuvarı AŞ'nin Yönetim Kurulu Başkan Vekili Ayhan Baran, Türkiye'nin giderek kutulu ve markalı ihracata yöneldiğini, ihracat rakamlarının da bunu gösterdiğini ifade etti.
Kristal olarak yıllardır kutulu, ambalajlı, markalı ihracatı savunduklarını, kimi zaman daha karlı olmasına rağmen hiç dökme yağ ihracatı yapmadıklarını dile getiren Baran, "Amacımıza da ulaştık. Bugün bir çok ülkede girdiğimiz raflarda aranan marka haline geldik. Sektördeki tüm firmalar da markanın önemini hissetmeye başladı. Geleceğin markalı ve ambalajlı ihracatta olduğunu gören firmalar bu yola girdi" diye konuştu.
Ege İhracatçı Birlikleri bünyesinde oluşturulan Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Grubu da Türkiye'yi zeytinyağında marka yapmak için bir tanıtım programı uyguluyor. Uzak doğu ülkeleri, ABD, Kanada, Japonya ve Arjantin gibi üretici olmayan ülkelerde Türk zeytinyağının tanıtımı için promosyon ve reklam faaliyetlerinde bulunacak grup, zeytinyağında İtalya ve İspanya gibi Türkiye markasını da yerleştirmeye çalışacak.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment